Trasig svans?
Hur vanligt är det egentligen? Många gånger har jag förstås sett degus på djuraffärer som saknar en del av svansen, men mina tre tjejer har hela svansar. Hur ser era degus' svansar ut? Om de har tappat en del av svansen, hur hände det? Varför tror ni att det är så vanligt med trasiga svansar hos degus på djuraffär?
Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor
Otto som jag hade en tid hade en halv svans, vet dock inte vad som hade hänt. de på skolorna ha "dåliga" svansar en är riktigt illa skadad två andra saknar bara svanstippen medan den sista är jättesnygg ^^
Mina två äldsta degusar har tappat tippen av svansen, men det var innan de kom till mig så jag har ingen aning om hur det gick till. Personen som hade degusarna innan mig sa dock att det är de själva som tuggat bort håret på svanstippen, men det har jag svårt att tro på då de inte är på varandras svansar här hemma.
När det gäller djuraffärer tror jag det beror på att de flesta degusar där kommer från grossister (eller har jag fel?) och risken är ganska stor att de blivit rejält stressade under processen.
# ja eller att de blir klämda är nog också ganska vanligt?
Vår degus har tappat en bra bit av svansen, tror det hände när hon fick ungar. Dem måste ha bitit av den eller bråkat med mamma. Har ingen aning faktiskt…
mvh http://johannafranssonfoto.blogg.se/
Medarbetare på Degus

Här har jag ju en tös som nästan är helt svanslös. Hon förlorade sin svans efter ett slagsmål m burkompisen.
Jag har haft en del svanstappningar bland tidigare degus och ungar. Det har hänt när de varit i buren och inte blivit hanterade av någon eller varit ute eller så, så jag vet inte riktigt vad det är som har fått dem att tappa tippen då.
En av våra degusar hade, redan när vi köpte honom, en relativt hårlös svans och vi misstänker att han tidigare har gnagt bort håret på svansen. För ett par månader sedan såg vi dock att även vår andra degu hade gnagt bort lite av håret på svanstippen. Är detta för att de är understimulerade eller finns det någon annan anledning? Han som nyligen har gnagt bort lite av håret på svansen är överlag mer aktiv och energisk än den andra. Dock har vi en bra och rymlig bur till dem med mycket att klättra på. Vi låter dem i regel också vara ute ½-1 ½ timme dagligen. Någon som har någon idé om vad hans beteende kan bero på?
När vi fick våra två ungar så var tipparna av en inte så vacker dag. Ingen aning om vad som hänt egentlingen. Kan ha varit bråk, lek eller annat.
DESU!~
Ja har två honor som är svanslösa. Ena har fortfarande relativt mycke kvar medan den andra endast har några cm. Ja har heller ingen aning om va som hänt, de har inte vart nå bråk så de kan ha vart lek och de kan va så att dom fastnat på nå konstigt vis. De hände inte samtidigt! De enda som påverkar är att dom inte har så jättebra balans när dom står på bakbenen men ja tränar mina och dom har blivit betydligt starkare!
Kristallens Smådjursuppfödning & Omplacering
www.kristallens.wix.com/kristallens
Sajtvärd på degus.ifokus