Fundering
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Såg den här videon på youtube och kände att jag var tvungen att kolla med er om det är normalt att degus bråkar på det sättet? Eller rättare sagt, är det en varnings signal för att man kanske behöver sära på dem eller är det ingen fara över huvud taget?
Tror inte det är någon fara sålänge dem inte håller på hela tiden. Mina har väl gjort så någon gång ifall dem blivit sura på varande men som på videon tappar dem intresset efter en kort stund haha. Det är nog bara lite småtjafs.
DESU!~
Den här filmen visar jättebra hur en rangordningskamp går till. Ingen som biter eller jagar utan upp med tassarna och så ska det boxas. Det underlägsna djuret accepterar sitt underläge någon gång och visar det genom att gå sin väg. Det överlägsna djuret respekterar det och följer inte efter.
Det kan se lite våldsamt ut när de hoppar mot varandra för att få varandra ur balans. Ibland kan de flyga ganska långt men det är helt ofarligt, framför allt när de har så mycket plats som i videon.
Jag kan - tyvärr - berätta att det ser helt annorlunda ut när de vill varandra illa…
Värd på Natural Horsemanship; www.ap-horsemanship.com
Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.
Tack för era svar ^^. Blev lite fundersam eftersom två av mina gerbiler ofta höll på sådär, alltså flera gånger om dagen vilket gjorde mig väldigt orolig. Och så en dag flög de ihop till en boll på golvet varpå de fick säras på (de har nu nya burkamrater). Har sett mina andra gerbiler hålla på ungefär sådär också men bara någon gång ibland.
De här degusarna i videon boxas tydligen ofta enligt videobeskrivningen. Är det som med gerbiler att man bör bli lite orolig ifall det gnabbas på det här viset flera gånger om dagen?
Jag skulle i alla fall hålla koll på dem väldigt noga. De kan faktist få för sig att de inte gillar varandra längre… Sedan beror det på situationen också. Får de mat är det väldigt vanligt med sådana kamp tills all mat är uppäten. Men håller de på så här även "utan" anledning olika tider på dagen kan det bli allvar någon gång. Händer det när man inte kan sära på dem kan det kosta ett eller två liv.
Känner mycket väl igen situationen som du beskriver om dina gerbiler.
#4 Tack för ditt svar
Verkar som att det är som med gerbiler då, inget att oroa sig för om det händer ibland men kan vara en varnings signal ifall det händer väldigt ofta.
Läste förresten bland kommentarena till videon att en persons degus hade boxats så att den ena blev knuffad ner för en hylla i buren och bröt benet. Är det något som helt enkelt kan undvikas genom att ha hyllorna på ett strategiskt sätt i buren?
Man kan minimera risken i alla fall. Jag har hela hyllplan i ena buren med bara ett genomgångshål och överlappande hyllplan i den andra så att max fallhöjd blir 20 cm. Det är visst ingen garanti men förmodligen bättre än om de kan ramla från en meters höjd eller liknande.