Degus med andra husdjur
Jag går i köpa hund-tankar och tänkte därför höra hur många av er som både har degus samt större husdjur som hund eller katt? Hur funkar det? Har ni degusarna i ett enskilt rum tid övriga djur inte får gå eller funkar det att ha dem i samma rum?
Våra katter kan sitta och stirra på buren som om det vore en tv men då säger vi bara till dem och då går dem oftast iväg. Våran relativt nya valp blir skiträdd och springer iväg när han hör degusarna haha x'D riktigt kul att den store saken blir helt förvirrad och feg av dem små skitarna.
Vi har degusarna i vårat sovrum med stängd dörr när vi inte är i närheten för säkerhets skull men när vi är här får alla djur komma och gå som dem vill!
DESU!~

Här bor utöver 6 degusar 3 hundar o 2 katter.
Tänka på är om man har degarna i gallerbur, för då kan svansar som sticker ut råka illa ut m katt i huset. Annars så funkar det bra tycker jag. Degarna är ju läskigt orädda dock, så de får inte komma ut när katterna (& ena hunden) är i rummet. Ena katten växte dock upp m en bestämd degu och fungerade jättebra tillsammans med den. Har en hel del fina kort på de två tillsammans <3
Vi har hund, men han får inte vara i djurrummet så det är aldrig någon fara för småttingarna. Dessutom tycker han att råttorna är ännu mer spännande, så mina degus är inte lika högprioriterade uppmärksamhetsmässigt. 

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor
Vi har 3 katter varav 1 (den bruna på bilden) är galen i allt som rör sig. Hon kan stå flera timmar och kolla på degusarna. Hon tar klorna mellan gallerna men degusarna har aldrig blivit skadade vad jag märkt. Dock har vi ju bara buren inomhus på vintern. Den gråa skulle aldrig döda något utan han nöjer sig med att titta, litar på den grå katten till 110% och dem brukar få va i samma rum när min hamster motionerar utanför buren. Det var även denna katt som hittade Iso när hon rymt utomhus. Den trejde katten som inte är med på bilden har stor respekt för de små djuren och vill inte närma sig dem.
Ja, mina katter tycker också att degusburen är som en stor gratis-biograf.
mvh http://johannafranssonfoto.blogg.se/
Medarbetare på Degus
Anledningen till att jag frågar är därför mina degus verkade bli superstressade när mina föräldrar var här på besök med sin hund och han höll sig ändå inte i närheten av buren. Men de kanske vänjer sig vid det om de bor tillsammans med hunden? Jag vill inte stänga in degusarna i vårt sovrum nämligen då jag tror de trivs av att ha lite liv runt omkring sig.
#5 Låter som ovana, ja. :) Det går nog över om de får vänja sig. De flesta smådjur skulle nog reagera med stress och rädsla om de aldrig har haft en hund runtomkring sig tidigare.
Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor