Degus iFokus

Degus

Etikettboende-och-inredning
Läst 2182 ggr
[Jessica_91]
0

Bra respektive extra bra?

Jag satt och funderade på en sak efter att jag dregglat en stund över terrariet som Cafesinner visar upp i sin tråd. Vad är bra, "normala" mått på en bur för ett par degus? Och vad kan måtten vara på en extra bra, större bur?

T.ex gerbiler ska ju enligt lag ha minst 24 liter (skriver i liter eftersom det är lättast pga den stora mängd spån de bör ha) men många tycker att runt 100 liter är mer passande för en bra bur. Och enligt mig i alla fall så blir det extra stort runt 200 och uppåt.

Vad anser du är bra, lagom mått på en bur för 2 degus? Hur stora mått behöver en bur ha för att du skulle tycka att den var extra stor?

Skulle vara intressant att få höra (well läsa) om vad ni degusägare upplever som normalt respektive stort. Eftersom jag bara haft gerbiler så tänker jag oftast i liter och eftersom i stort sett alla akvarium som uppfyller "mitt" minimimåt är tillräckligt höga och djupa så behöver jag mest tänka på literantalet och eventuellt bredden.

Degus är ju både större och behöver mer höjd för att klättra och eftersom jag inte är van vid det så har jag ingen direkt uppfattning om vad som är extra bra (sen så fattar jag så klart att ju större desto bättre). Jag efterfrågar alltså INTE de minsta lagliga måtten!

[Jessica_91]
0

Ingen? Glad

Minoth
0

tycker att ett terrarium på 120bred 100hög och 50 djup minst för min del :) Det är väl de minsta jag skulle ha till degus nog. Men det är bara för att jag vet att jag hade velat ha en fin och naturtrogen miljö och kunna ställa in stora grenar osv..

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

[Jessica_91]
0

#2 Kul att någon ville svara Skrattande

Det låter som schyssta mått, som mitt största akvarium fast dubbelt så högt ^^. Är ju helt klart en fördel om man får plats med mycket rolig inredning. Dock blir det väl många tusenlappar för ett så stort terrarie. Även om jag tycker det är snyggast så funderar jag på om man skulle fixa en garderobsbur när det väl drar ihop sig. Men vem vet, man kanske hittar något riktigt fynd på blocket Glad

Typ det här fast utan leguanen då: http://www.blocket.se/hoor/Mycket_fin_Leguan_Hane_med_Terrarium_38281451.htm?ca=16&w=3

pehu
0

Min bur är på 90x60x119 (längd/bredd/höjd) och jag skulle absolut inte vilja ha mindre till mina två tjejer. Ju större desto bättre såklart men de är väldigt aktiva i sin bur och verkar trivas! Jag tycker höjden är viktig för degus och skulle absolut inte ha lägre än 90-100 cm i höjd. Sen får mina även komma ut någon/några timmar varje dag, har buren öppen konstant när jag är hemma så de kan springa ut och in som de vill, vilket jag tycker är viktigt också.

[Jessica_91]
0

#4 Tack för ditt svar! Det låter stort och fint Glad Kan dina springa runt som de vill i huset/lägenheten eller måste de vara begränsade till ett säkrat rum för att inte göra sönder något eller skada sig?

En till fråga jag kom på nu, om ett par degus skulle ha tillgång till ett typ 40 cm tjockt lager spån i botten av sin bur, skulle de kunna gräva gångar då? Om buren är minst 1 meter bred?

[Jessica_91]
0

#5 Ja jag hittade en del när jag sökte men pga storleken så får man nog nästan hyra ett släp eller något för att få med sig ett så stort terrarie (om man nu inte har en stor bil) och så blir det ju en del bensin eftersom om det ligger långt bort. Men 2000-3500 skulle jag absolut kunna tänka mig att lägga på alltihopa. 
Om det blir dyrare än så med alla kostnader så hade jag nog satsat på att göra en egen garderobur istället.

pehu
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#6 Det är en royal suite 95 double jag har och jag är supernöjd med den faktiskt! Jättelätt och smidig att städa! Dock beställde jag till en bottenlåda från en plåtslagare för att kunna ha ett tjockt lager med spån och halm i då bottnen som följde med buren var av plast och inte särskilt djup! Har tidigare testat att ha en "grävlåda" i buren med ett jättetjockt lager med spån i men mina har aldrig grävt nått i den. Däremot gillar de att göra gångar i ett rejält lager med halm blandat med tidningsremsor så jag kör på det istället :). Men det kanske bara är mina degus som inte gillar att gräva i spån?

De har inte tillgång till hela lägenheten, jag har skärmat av en del av lägenheten som de får springa runt i och som jag har degusäkrat. Dock använder jag nu delar från en gammal bokhylla och kartongen som buren kom i som rumsavdelare, och jag skulle gärna hitta en bättre lösning. Men alla hagar man kan köpa i djuraffärer är antingen för låga (gjorda för typ hamstrar) eller så har de för stora mellanrum mellan gallret så att en degu lätt kan ta sig emellan. Någon som har ett bra tips? Skulle vilja ha något som man kan vika ihop och ställa undan när de är inne i buren.

Som ni ser på bilden jag bifogat så ser det inte så jäkla snyggt ut med min provisoriska lösning :P.

[Jessica_91]
0

#8 Haha okej, ska komma ihåg det om jag skulle få degus som inte tycker om att gräva i spån ^^.

Till mina gerbiler så har jag kompostgaller som jag fäst vanligt fyrkantsnät på. Tyvärr hindrar det inte dem från att börja klättra över så jag har tejpat fast tjock kartong nu så att de inte kan ta sig över alls. Vet en annan tjej som körde kompostgaller + silvertejp till sin lekhage för gerbiler Glad

http://uploads.ifokus.se/uploads/655/655085a1abf9a64be355bd8762ac9075/lekhage.jpg

(Jag testade med uppklippta pappkassar först men de var för lätta att gnaga sönder haha)

pehu
0

#9 Jag hade tänkt mig något liknande jag också, med kartong längst ner på kompostgaller. Dock gnager sig mina degus igenom kartong på 5 röda så jag har aldrig brytt mig om att testa! Men nu ska jag skaffa kompostgaller iaf då jag ska skaffa valp snart så kan ju iaf vara värt att testa!

Minoth
0

Har nog inte sett en enda degus bur med 40cm spån. Visste inte att dom skulle ha så mycket spån?

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

[Jessica_91]
0

#11 Nej få verkar ha det men överallt där jag läser så står det att de tycker om att gräva och pehus degus gräver ju gångar (även om det inte är i just spån) och jag antar att fler gör det. Så jag skulle vilja ge mina framtida degus chansen att få rejält med underlag och se ifall de uppskattar det Glad

Dock verkar det inte vara ett krav på samma sätt som med gerbiler, kanske gräver de inte i lika stor utsträckning eller så är de så stora att många struntar i det?

pehu
0

#12 Jag tror det finns degus som verkligen uppskattar att få gräva. Dock kanske inte just spån är det bästa materialet för just degu? Jag testade med torv på mina äldre tjejer, men de grävde inte. Det kan ju också berott på att de inte varit vana vid materialet och inte visste hur de skulle använda det? I alla fall har jag läst på degutopia att man kan använda någon form av reptilsand som ska vara grävbar som man kan ha i grävlådor utanför eller i buren! I djuraffären tipsade de om att blanda torv och sandlådesand för att få rätt struktur så de kunde gräva gångar i. Skulle vara kul att testa, men har jag inte riktigt fått tummer ur…ja ni vet ;)