Degus iFokus

Degus

Etikettmat-och-vatten
Läst 1146 ggr
PetitePuma
0

sjuk+degu/gräs

Hej! Ursäkta lite skum rubrik där…;)

Såhär är det. Jag är sjuk och hemma från skolan, ska jag undvika att umgås med mina degus? Alltså så att jag ite smittar dem.

Jag var nyss ute och plockade gräs åt småttingarna, ska koka och fixa med det så att det blir streliserat.

Fick nyligen reda på att degus MÅSTE ha hö/gräs hela tiden. Jag hade läst det innan jag skaffade degusarna, och uteslöt då degus ett tag eftersom att jag är allergisk. Men sen sa de i djuraffären att degusarna inte behövde hö, eftersom att de bara bäddade med det, och att de klarade sig bra med ett speciellt degufoder som vi köpte.

Vad ska jag göra? Köpa kompakt hö?

smurfan-13
1

Degun måste ha gräs/hö! Blir så arg och ledsen när djurbutiker inte ka ge korrekt information om ett djur och därmed riskerar deras hälsa allvarligt! Ge dina degus hö/gräs eller hitta ett nytt hem åt dem.

Tror inte du behöver oroa dig för att smitta dem.

Minoth
0

Jo det var jag som skrev det till dig att dom måste ha hö…. Även om du inte höll med mig.

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

hhejlollo
0

Hur kan dom säga att dom inte behöver hö?! Blir så irriterad över sånt där! Dom ska ha fri tillgång till hö/gräs, sen boar dom med halm och bovadd.

Kristallens Smådjursuppfödning & Omplacering

www.kristallens.wix.com/kristallens

Sajtvärd på degus.ifokus

smurfan-13
0

#3 skulle vilja påstå att de boar med det mesta ;) Mina boar m hö och fleecefiltar för tillfället, en del toapapper finns det i deras bo med.

Men oavsett om de boar m höet eller inte, så måste de har fri tillgång på rent hö (alltså räknas inte sånt hö de har boat med)

hhejlollo
0

#4 precis! De va de ja mena!;) mina boar oxå med allt, som du säger: filtar, hö, de mesta dom får tag på!;) Men blir så irriterad när dom håller på med djur men inte ger ut rätt information!

Kristallens Smådjursuppfödning & Omplacering

www.kristallens.wix.com/kristallens

Sajtvärd på degus.ifokus

PetitePuma
0

Men gud vad arg jag blir!!

ähnchen
0

Jo, arg kan man väl bli när den felaktiga informationen man fick kan leda till arvarliga problem. Tyvärr hjälper det sällan… Ta upp det med butiken när du har möjlighet. De kanske går med på att ta tillbaka djuren, om du nu vill det. Men det finns andra alternativ.

Det finns pressat hö att köpa. Det dammar nästan inte och är just hö med alla näringsämnen som behövs. För smådjur har jag sett det i större fyrkantiga klumpar men det finns även i pelletform till t.ex. hästar. Misstänker att sistnämnda är lite billigare.

Sedan kan du ge de annat att bädda med, det finns ju många bra förslag i tidigare kommentarer.

Lycka till! Glad

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

PetitePuma
0

Tack!