Sätta ihop vuxna?
Någon som satt ihop vuxna hanar någon gång? Funkar det aldrig, ibland, nån gång…
Ja har satt ihop unge med vuxen och vuxen med vuxen men då va de hona och hane som sattes ihop för parning. Ja undrar oxå hur ni satt ihop vuxna ni som gjort de för efter parningen ska ja sätta ihop hanarna med varann igen.
Kristallens Smådjursuppfödning & Omplacering
www.kristallens.wix.com/kristallens
Sajtvärd på degus.ifokus
Jag har försökt sätta ihop hanar i två fall. Andra fallet började i början på november och pågår fortfarande… Har läst på en hel del och samlat information i en artikel på zoonen, se länken nedan.
http://www.zoonen.com/perzoonen/artikel.asp?oid=3195381
Mina erfarenheter säger att det kan ta väldigt lång tid och är i vissa fall helt enkelt omöjligt men alltid värd försöket! :o)
Värd på Natural Horsemanship; www.ap-horsemanship.com
Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

jag har hört att hanar generellt är lättare än honor att få ihop, så det bör ju onekligem gå. vad som kan försvåra är om de gått i avel eller o m det luktar från honor i samma rum. men jag skulle ge det ett försök innan jag sa att det inte funkar iaf. degutopia har bra info om ihopsättningar, viktigt är att ge det tid!
Jag säger ge det tid! Jag satte ihop två stycken och det funkade bra i en månad och efter ha varit borta ett par dagar och någon annan vaktat dem så var båda döda, mycket bitmärken på den som fanns kvar..I och för sig har jag haft en väldig otur med mina degus men jag tror det går men jag skulle håll en väldig koll och lite låta dem sitta ihop efter en månad utan byta burar och låta dem träffas varje dag under en längre tid men det beror väl på hur degusarna är. De här två kom från två olika ställen och ingen av dem kände mig särskilt bra så det låg säkert en del stress bakom deras beteende så se till att de är lugna innan och säkra i sig själva :)
#4 Jag håller med! Ge det tid!
Här kommer en liten brandaktuell historia som förhoppningsvis motiverar:
I början av november tog jag hem två killar som kompisar till min ensama Flash (ca 1 år). De var bara tre månader gamla. Jag trodde att de var så pass unga att det borde gå hur bra som helst att få ihop dem. Men jag hade fel…
Keks, bossen av de två småttingar, visste redan vad som förväntades av en riktig degukarl och pep en hel del genom gallret. Efter en vecka, när alla hade lugnat ner sig, fick Flash och Keks träffas för första gången på neutral mark. Krümel lämnade jag utanför så länge. Mötet gick åt skogen. De boxade, blev alltmer aggressiva och till slut rullade en pälsbol genom köket. Jag blev biten i fingret ordentligt när jag försökte dela på dem och fick åka till akuten.
Jag tänkte ge upp på en gång. Men så började jag läsa i en del forum och hittade mycket bra tips och också rådet att inte ge upp oavsett hur första mötet gick. Så väntade jag en vecka till tills de fick träffas igen. Den gången tog det längre tid tills de blev hetsiga men de blev det i alla fall. Så gick det i några veckor och hoppet krympte. Dock blev beteendet genom gallret något vänligare.
Nu i lördags kom vi på idén att försöka med Flash och Krümel istället. Det gick hur bra som helst så de fick flytta ihop och Keks fick bo ensam. Han tyckte nog inte att det var så roligt och började kvittra genom gallret för att hälsa på grannarna. Igår kväll fick de träffas alla tre för första gången i köket - och det gick hur bra som helst!
Äntligen, efter 5 och en halv veckor, bor de ihop i samma bur och låtsas som om de alltid haft det så. De sover i en hög, putsar varandra och bråkar på ett hederligt degusätt om maten. Vi håller koll på att det inte spårar ur men än så länge efter 24 timmar verkar allting funka jättebra =)
De behövde helt enkelt mycket tid att vänja sig vid varandra och hitta sin plats i gruppen.
Värd på Natural Horsemanship; www.ap-horsemanship.com
Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.
#5 Vad härligt att höra! 
Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor
Mys <3 Vad härligt att det fungerade!
Ingenting är omöjligt. Bara mer eller mindre svårt.

Glömde anledningen till att jag startade den här tråden. Hade två vuxna degus tillsammans och sen en vuxen hane som blivit ensam.
Jag satte ihop alla tre utan större konstigheter och de blev kompisar med en gång. Så alla tre bor ihop nu.
Samma med mina tre pojkar haha :) Blev kompisar med en gång!
DESU!~