Degu hane sökes!
Hej på er!
Vi söker en vän till vår lilla deguskille som är 9 månader.
Helst vill vi ha en hane i ungefär samma ålder eller en unge.
Hans bror dog igår och han ser så ensam ut.
Vi bor i Jönköping.
Jag har hittat två degusbäbisar som är leveransklara om tre veckor. Vad tror ni? Är det dumt att ta båda. Tror ni att det funkar att sätta ihop dem direkt? Det var den dominante hannen som dog för oss. Självklart kommer jag ju att läsa av kroppsspråk och ljud från dem innan.
Den vi har kvar är ju tonåring och det ska tydligen vara den svåraste åldern att acceptera en ny kompis..
Sen har jag en fråga till. Hur gör ni med klorna? Läste att man ska klippa dem, men det verkar ju livsfarligt. Klorna är ju så små o degusen är så snabb. Vassa och hemska är de i alla fall.
Eller kan man ha sandpapper på nån hylla? Det kommer han ju säkert gnaga i sej..
Några tips vore kanon!
Nej jag tror det kan vara en fördel att ta båda faktiskt! Detta då om introduktionen misslyckas sitter du iaf inte med två ensamma djur i varsin bur. Jag hade själv föredragit att ha tre till fyra djur vilket jag även försökte med då jag köpte två ungar till mina äldre damer. Tyvärr insjuknade de äldre damerna i diarré och dog innan jag hade lyckats helt med introduceringen så jag fick aldrig min deguflock =(.
Tänk bara på att låta introduktionen ta tid och i den takt som är bekväm för alla! Som jag förstått det är det lättare att introducera nya degus till en ensam degu än till en redan etablerad flock (som jag hade).
Klorna gör jag ingenting med och tror inte sandpapper är en bra idé. Jag tror de behöver sina vassa klor för att klättra och hoppa mellan grenar och liknande som de gillar. Det jag läst att andra har gjort är att ställa in en sten i buren som slipar ner klorna lite.
Säger som Pehu!!
Kristallens Smådjursuppfödning & Omplacering
www.kristallens.wix.com/kristallens
Sajtvärd på degus.ifokus
Jag tog hem två småttingar som sällskap till min då 10 månader gamla ensamma deguhanen. Han var alltså ungefär i samma ålder som din. Ungarna var ca 3 månader när de anlände hos mig. Det tog sex veckor att få ihop dem men sedan dess funkar de bra ihop.
Jag skulle aldrig sätta ihop degus direkt utan låta de bo intill varandra och iakta dem. Vissa kan man sätta ihop efter en väldigt kort tid utan några problem medans andra behöver vänja sig länge vid varandra. Läs gärna min artikel "Att sätta ihop degus" för mer info och tips.
Klorna gör jag inte heller något åt. De nöts när degusarna springer och klättrar runt.
Värd på Natural Horsemanship; www.ap-horsemanship.com
Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.