Sand
Vad använder ni för sand till era degus' sandbad? Märke? Pris? 
Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor
Vi hade en jättestor säck med vulkansand från när min pappa födde upp chinchillor, för typ 6 månader tog den slut (den hade räckt i 35 år…), så har aldrig behövt köpa sand förr. När jag köpte tog jag bara någon, det blev vitapol's 5,1 kg. Kostade väl 60-70 kronor, kommer inte riktigt ihåg.
mvh http://johannafranssonfoto.blogg.se/
Medarbetare på Degus
Vi har sand från arken zoo som är i en stor sandsäck, vet ej va de heter just nu men de är finkornig chillasand och kostar 140:-. Har köpt sandbad till fåglar som man kan sätta på gallret och mina älskar dom!
Kristallens Smådjursuppfödning & Omplacering
www.kristallens.wix.com/kristallens
Sajtvärd på degus.ifokus

Ingen aning. Köper det billigaste typ :P Har inte märkt att det gör någon skillnad för degusarna.
Själv köper jag Julas filtersand för blästring och använder både till mina degus och till andra djur. 25kg för 59kr på Jula. 
Mvh,
Moa
Jag köper en säck på 25 kg som ster står "Brogård sand" på. Den ska gå bra att använda till degu, marsvin, gerbil, chinchilla och fåglar bla. enligt djuraffären och den kostar 70 kr, det billigaste jag kan hitta i Uppsala. Och det går åt MYCKET till mina då de inte riktigt fattat att matte inte tycker man ska kissa och bajsa i sanden :P. Mina gamla degus var duktiga och höll sanden fräsch länge!
Ja alltså, den sand jag använder är också från Brogård Sand AB. ^^ Fast jag köper den på Jula. 
Här.
Mina är duktiga med sanden, de använder den inte till toalett alls faktiskt. :)
Mvh,
Moa
#6 Men åh! Det är ju helt fantastiskt..ÄNNU billigare :D
Kan man träna sina degusar på något sätt så de inte gör sanden äcklig på en dag?
#6 Fast det var inte riktigt samma sand…..svårt att se på bilden men den ser ut att vara lite grövre än den jag köper :)
Det är den säkert också. ^^ Brogård Sand AB säljer flera olika sorters grovlekar på sand. :) Den är liiiite lite grövre än den näst finaste sanden jag har sett på djuraffärer (och den finaste sanden är bara som ett eländes damm/pulver
).
Det har jag ingen aning om, det tror jag tyvärr är svårt. :S Men det är jobbigt, jag vet, när jag höll på med gerbiler tyckte de att sandskålen var en ypperlig toalett.
Så jag är så glad att mina degus inte är av samma åsikt. :D
Mvh,
Moa
Är det inte skönt att de bara kissar och bajsar i sanden så de inte gör de i hela buren?
Till mina hamsterbebisar som bara kissa i sanden så fyllde jag den med kattsand istället och sen tog jag en annan bunke med chinchillasand, det funkade!!!! De kissa bara i kattsanden och sen grävde dom som fan i chinchillasanden!!!
Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:
Dvärgvädur, Magagaskar, mantelt & Vit blåögd.
Guldhamstrar i olika färger. Hemsidan: Makke & mandys superfina djur
#10 Om de BARA hade gjort det i sanden så ja, men de gör det även utanför. Men kanske kan testa ditt tips med kattsand för att få bort det från badsanden, finns det någon bra kattsand du kan rekommendera?
Jag tog bara eldorados, som vi har till katten, förstår inte hur mina hamsterbebisar kunde vara så GALNA i kattsand, alltså de kissa i den allihopa så mycket så att det var helt stelt sen i skålen!
Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:
Kan det inte vara farligt för degu ifall dem äter kattsanden?
DESU!~
#13 jo för den är ju klumpbildande, men det får man väl kolla upp först. Borde inte bara farligt för kattungar kan ju också få för sig att äta den.
Vad jag vet måste det vara acapulco-sand, dvs en viss vulkansand som är den enda som tar bort fettet i pälsen. Även om sanden ser finkornig ut så tar de inte bort fettet.
Medarbetare på Degus
#15 så du menar att degusarna har till gång till just sån sand i naturen då?
Tror vilken finkornig sand som helst funkar jättebra
Medarbetare på Burfåglar och Undulater
Ja, de finns på de flesta ställen i sydamerika.
Medarbetare på Degus