Degus iFokus

Degus

Etikettavel
Läst 1045 ggr
_timpa
0

Inavel

Hej,

jag har en fråga angående inavel. Jag har en hane och hona som är syskon. Hanen är sen långt tillbaka kastrerad och mår jätte bra.

Men jag har länge funderat över vad som hade hänt om dom hade fått ungar. Är det stor risk för missbildningar och liknande eller är det inte lika farligt när det är första generationen?

Sen ytterligare en fråga. Jag har varit sugen nu ett tag på att skaffa kanske 2 degusar till (honor) brukar det bli problem om man släpper dom tillsammans med den honan jag har nu eller brukar dom komma bra överens?

tack på förhand,

en kille med många tankar :)

Adrina
0

Första frågan kan jag inte svara på, så låter någon annan svara.

Andra frågan: Har haft degus sedan jag var liten, och aldrig någonsin har vi haft ett par som vi behövt sära på eller som de inte funkar med. Men vet andra här på sajten som haft problem med de och man kan ju aldrig veta om det kommer funka. Men jag tror det är OK då de allra flesta degus accepterar nya. (Iallafall dem vår familj haft)

SandraNoSekai
0

När jag hade köpt mina första två hanar som senare visade sig vara hane och hona fick jag lätt panik och kollade runt nätet efter information och vad jag fick höra av folk är att det egentligen inte är någon fara med inavel sålänge det inte går i generationer om du förstår vad jag menar?

Mina två fick en kull på två jätte fina ungar men man skall inte låta familjemedlemar para sig om och om igen. Nu lever dem lyckligt i var sin bur med nya familjemedlemar(av samma kön pheew…) :)

Tyckte även den här artikeln var väldigt intressant! Om du orkar kan du ju kolla igenom den lite :D

http://www.zoonen.com/perzoonen/artikel.asp?oid=431248

DESU!~Cool