Degus iFokus

Degus

Etikett: beteende-hantering
Läst 2291 ggr
pehu
0

Att resa med degus

Hej!

Jag tänkte höra vilka lösningar ni har när ni åker bort en längre tid, tar ni med er degusarna eller har ni någon som passar dem? Jag har planer på att ta med mig mina degusar hem till föräldrarna nu över jul då jag kommer vara borta en längre tid och skulle få fruktansvärt dåligt samvete av att lämna dem. Samtidigt vill jag inte låta dem gå igenom en stressfull resa och ett miljöombyte bara för att döva mitt samvete för att jag inte kommer kunna se till dem och aktivera dem som jag brukar.

Ni som rest med era degusar tidigare, hur har det funkat? Verkar degusarna bli väldigt stressade av resan och en ny miljö eller har det gått relativt smärtfritt? Vad utrustar ni reseburen med så att de inte ska dö av tristess eller bli stressade av det mindre utrymmet det innebär? Har ni vänjt djuren vid transportburen tidigare med hjälp av godis, isf hur?

Ja…berätta gärna allt om hur ni löser detta för en som inte har några tidigare erfarenheter av detta :).

pehu
0

Kan ju tillägga att det tar 6-7 timmar för mig att åka till mina föräldrar!

ähnchen
0

Hej!

Hur jag gör beror lite på själva resan. Är det bara några dagar försöker jag hitta någon som kan komma hem till mig och titta till dem.

Är jag borta en längre tid och har möjlighet att ta med dem så gör jag det. Om jag inte kan ta med dem har jag en kompis som dem kan bo hos så länge. Då får de mer uppmärksamhet än om någon bara kikar in för att mata dem.

Följer de med åker de i en mindre bur. De gömmer sig största delen av resan och tycker att det är lite halvkul att åka bil. När vi är framme flyttar de till en större bur. Lilla buren är mest av säkerhetsskäl. Man hoppas ju alltid på det bästa men med tanke på en olycka på vägen så är en mindre bur enklare att säkra i bilen samt att djuren inte ramlar långt.

/Anne

Värd på Natural Horsemanship; www.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

pehu
0

#2 Tack för att du delar med dig av dina erfarenheter :). Jag ska skicka med Hedvig och Agdas gamla bur ner till mina föräldrar när de kommer och hälsar på! Under själva resan hade jag tänkt ha dem i en mindre transportbur.

I och med att jag kommer åka tåg kommer jag kanske få stå ute i kylan och vänta ett tag. Så tänkte stoppa ner en större bit fleecetyg som de kan gotta in sig i. Hoppas bara det inte blir för varmt för dem inne på tåget sen? Buren är dessutom i plast så jag hoppar verkligen inte att de gnager sig ur under färden :S

smurfan-13
0

De jag har nu lämnar jag helst hemma med någon som tittar till dem. Det finns ingen möjlighet att ge dem en lika stor och bra bur om jag tar med dem, så det känns bättre att lämna dem. + då slipper de ju stressen m resan. Dessutom har de varandra och det är det viktigaste för dem.

I somras fick vi ju dock ta med Gnejs till sommarstuga då han åt antibiotika pga att hans operationsärr inte ville läka som det skulle. Resan tog ca 6 timmar och var hemskt tråkig tyckte han. Jag "hoppades" nästan att han skulle bli så stressad att han förblev passiv i kojan, men icke. Han var mest bara irriterad över det lilla utrymmet och kämpade med att ta sig ut större delen av resan. Väl framme tyckte han dock att det var lite otäckt med nytt ställe, ny liten bur och inga kompisar, så det tog många dagar innan han började slappna av.

Min första degu (brodern avliovades vid 6 mån ålder och sen levde den ensam) var dock medoch reste massor med mig. Jag bodde på annan ort än min familj för att gå gymnasiet och vi reste hem nästan varje helg. Nu var den degun sjukt tam och sov tryggt i min hand på bussen, så han tog det ju med ro. + att han så klart vande sig då vi gjorde det så mkt.

hhejlollo
0

Ja tycker de beror på hur länge man ska va borta. Ja håller med Smurfan-13 om att dom har ju varann i sin stora bur men man får avgöra själv. Ja tog med min lilla Darwin till åre (från Västerås) och ibland blev han lite stressad i buren men då tog ja upp honom och han somnade tryggt innanför min tröja. De gick hur bra som helst både dit, där och hem. Mina degus har så starkt förtroende till mig och är dom stressade så lugnar dom sig om ja pratar med dom eller håller i dom. De som är skönt med att ta med dom är ju att du behöver ju inte längta till döds efter dom eftersom dom är med dig och du slipper oroa dig över hur de är hemma! Vet inte om de va precis de svar du letade efter men hoppas de va till lite hjälp iaf!

Kristallens Smådjursuppfödning & Omplacering

www.kristallens.wix.com/kristallens

Sajtvärd på degus.ifokus

pehu
0

Ja, främsta anledningen till att jag vill ta med dem är att jag litar ju på mig själv! Jag har koll på vad jag stoppar i dem i form av foder och godis då och då samt vet hur de normalt beter sig så jag vet när något inte står rätt till osv. Hedvig och Agda hade inga problem med att transporteras, de var lite hispiga av att vara instängda några minuter men sen borrade de ner sig i halmen och sov större delen av resan!

Jag var borta en månad för att göra praktik i somras och överlämnade ansvaret för degusarna till min sambo då. Och trots att jag vet att han tar bra hand om dem och så kunde jag ändå inte sluta oroa mig över dem :P. Så anledningen till att jag vill ta med dem är nog helt ärligt främst för min egen del och det var därför jag tänkte höra här med er vad ni anser. Jag tycker ju inte det är rätt mot dem att jag ska utsätta dem för ett stressande miljöombyte och resa bara för att jag själv ska kunna sova gott om nätterna! Det jag väger är lite fördelarna mot nackdelarna och tänkte att ni kanske kunde hjälpa mig avgöra vad som väger tyngst?

Nackdelar: stressande resa och ett miljöombyte
Fördelar: Jag har stenkoll på att de får foder, vatten och tillsyn varje dag. Dessutom kan jag ägna mer tid åt dem och ge dem sysselsättning samt låta de springa utanför buren någon/några timmar varje dag.

MoaL
0

Ta med dem om du vill det. :)

Själv är jag så låst med alla mina djur så jag kan helt enkelt inte fara bort någon längre tid - och vill inte det heller. De gånger jag far och hälsar på hos mamma och sover över där så tar förstås min sambo hand om alla mina djur, men jag är aldrig borta mer än en natt. :)

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Degu95
0

Jag bor på internat men åker hem på helger, miona degusar åker ju med mig vart jag än ska om jag inte åker utomlands förstås men annars. Men de blir inte stressade av att åka i transportbur, de trivs bra med de faktiskt direkt jag lägger ner dem så lägger dem sig i sin filt som de har o sover, sen när jag kommit hem eller fram dit jag har med dem så blir dem bara nyfikna och tycker de är kul Glad