Degus iFokus

Degus

Etikettbeteende-hantering
Läst 1974 ggr
Degu95
4

Stora framsteg!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har en degu som heter Nougat som från början när jag fick henne var livrädd och absolut inte skulle komma till buröppningen, började med att låta henne vara i 2-3 dagar och bara lät henne smälta flytten lite, sen var de ju att få henne tam, jag började med att prova lite olika sorter godis för att se vad hon verkligen tycker om. Jag gick vidare och de enda jag gjorde i någon veckas tid var att ge henne godis och klappade henne när hon var i buren sen ta ut henne små korta stunder i lugn miljö nu efter ca 8 månader kommer hon när man ropar på henne, när vi är ute och hon är i sele så springer hon inte iväg hon springer till mig och ska sitta i knät eller i luvan, hon har vant sig vid plötsliga ljud, barn och andra männsikor, de känns bra att jag har lyckats med att få en livrädd degu sjukt mysig o tam. Skönt att för en gångsskull kunna känna sig stolt över sig själv! Glad

På bilden har vi Nougat och min pojkvän som myser i solen en skön eftermiddag!

pehu
0

Vad kul att ni lyckats få henne så tam! Men vill ni ha en ännu lyckligare degu skulle jag skaffa en degukompis åt henne om jag var ni! Nu kanske ni har en till men vad jag läser ut från texten du skrivit så verkar det som att ni bara har en. Degus är utpräglade flockdjur och kan bli väldigt olyckliga om de inte får sällskap av en annan degu!

Degu95
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hon har en kompis absolut, vet mycket väl att de behöver en kompis men hon var tam redan från första början :)

här är hon :)

rudyC
0

grattis kul att höra !!

Midgårds
0

Verkligen härligt när man får dem så tama :D Vad är de för sele ni använder? Det är oftast så svårt att hitta nån som passar bra.

Degu95
0

rudyC - Ja verkligen tack! :D

Midgårds- Ja absolut! :D En vanlig hamster sele faktiskt, sitter perfekt kan ju spänna ut den mer medans hon växer vilket hon inte kommer göra så jätte mkt mer, den är super bra och enkel, jag köpte min på arken zoo i sala men annars vet jag en sida där dem säljer såna, jag kan leta fram den om du vill de :)

rudyC
0

får inte dom panit om dom sitter fast eller tuggar av snöret?

Degu95
0

Min andra hona Tequila fick tyvärr panik så tog ju av henne den direkt men den här illa damen Nougat tycker faktiskt om att vara i sele för när jag tar fram den så vet hon att hon ska få komma ut en sväng och de tycker hon om, hon har inte ens försökt tugga på snöret, plus att hon kan inte tugga av de då den är kedja längst ner :)

rudyC
0

va kostar en sån sele?

hhejlollo
0

Har oxå en sån sele till mina! Betalade ca 100:- för en:)

Kristallens Smådjursuppfödning & Omplacering

www.kristallens.wix.com/kristallens

Sajtvärd på degus.ifokus

Degu95
0

min kostade 80 kr typ eller nå :)

pehu
0

#2 Vad bra!! Då känner jag mig lugn ;). Ber om ursäkt om du tog illa vid dig, jag menade väl :)

Degu95
0

Pehu: Ingen fara jag förstår mycket väl att du inte mena något illa så tog inte åt mig p de viset, skulle reagerat precis lika dant :)