Var sover era degus?
Hej!
Det skulle vara intressant att höra vart era degus föredrar att vila/sova! Mina har lite olika sovplatser beroende på om de bara tar en tupplur eller om de tar en längre sammanhållande sömn. När de tar en tupplur brukar de burra upp sig och slumra på huset, i halmen på burbottnen eller på någon av grenarna som finns i buren. För nattsömnen brukar de sova antingen i sin sputnik, i sin "hängpåse" eller i sitt "hammock relax deluxe". Där de sover för natten bäddar de alltid med halm och papper. Hur sover dina degus?
Bild på:
Sputnik: http://crapsurraren.blogg.se/images/2011/147115_savic_sputnik1_1_173562208.jpg
Hängpåse: http://t2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRaBIgJm4qsrs1rNM5awNPzz6HTsf4gO9mGM7s6jl92_VCwRGndng
Hammock relax deluxe: http://media.mediazs.com/bilder/hammock/relax/de/luxe/fake/fur/1/300/125201_savic_fakefur_1.jpg
Mina sover alltid tillsammans på hyllplanen av någon anledning, har altid undrat varför dem inte sover inne i huset eller annat men dem tycker väl hyllorna är mysiga eller nått x'D
DESU!~
Mina killar sover alltid i sitt hus men burrar gärna upp sig och sittar tillsammans i en hög på huset! Tjejerna sover gärna i huset dom med men dom två äldsta kan burra upp sig och sitta lite här och var när dom vilar sig!^^
Kristallens Smådjursuppfödning & Omplacering
www.kristallens.wix.com/kristallens
Sajtvärd på degus.ifokus
Jag vill varna för sovpåsar!!
Jag hade också en sovpåse till mina degusar, en hemmasydd i fleece.Det jag inte visste var att de hade gnagt sönder fodret i den eftersom den var hel på utsidan. Den var sydd dubbel så den skulle vara extra varm o go.
Fodret var som trasor o min stackars Pigge hade snott in sej i trasorna och blivit strypt. När jag hittade honom var han livlös och trasorna hade antagligen snörts åt hårdare ju mer han kämpade för att komma loss. Han var varm o mjuk när jag hittade honom så det måste hänt strax innan. Om jag bara hade gått in lite tidigare…
Jag tycker detta är fruktansvärt tragiskt och vi sörjer honom djupt. Aldrig i min fantasi kunde jag förutse detta. Det var en riktig shock för oss.
Så se över det ni har i buren med jämna mellanrum!
Förlåt älskade lilla Pigge!
#3 Men fy vilken hemsk upptäckt! =( Jag ska genast ta ut sovpåsen ur buren, detta vill man ju inte vara med om! Beklagar verkligen!

Det varierar massor beroende på inredning, möblering mm. Oftast ligger de i en gigantisk hög på någon hylla ganska så högt upp. Men ibland boar de till det i nåt hörn på botten. Husen används ibland, men inte m den möbleringen vi har just nu av nån anledning. Men alltid tillsammans i stor hög! :)
#2 och 4: Deguhögen är ju bara hur mysig som helst! Och inte minst myskvittrandet innan de slumrar in! :D
När mina vilar ligger de oftast i en hög på en av brädarna. Ska de sova gör de det i en avklippt ärm av en gammal tröja eller bygger bo i höet längst ner med pappar som täcke :)
Värd på Natural Horsemanship; www.ap-horsemanship.com
Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.
Innan jag städade för ett tag sen ville dem BARA sova i ett hörn. Nu sover de i sitt hus istället. Middagssovning m.m sker på hyllorna oftast.
mvh http://johannafranssonfoto.blogg.se/
Medarbetare på Degus
#8 Varför har du galler över burbottnen? Är nog inte så bra för degusarnas små tassar…
Oj de är inte bra för dom att gå på..
Kristallens Smådjursuppfödning & Omplacering
www.kristallens.wix.com/kristallens
Sajtvärd på degus.ifokus
Dom hade trampat ner pelletsen ner under gallerplattan exakt när bilden togs.. Vår bur är lite skev. Så det är inte alltid så 
#12 går inte gallret i botten att dra ut?
Medarbetare på Burfåglar och Undulater
Ska kolla det
För plastdelen som är under gallret är helt skev där framme, så det åker ut massa pellets vilket resulterar i att det blir så där ibland, och man får fixa med det som fan.. Den har varit sån ända sen vi köpte skiten. Så problemet blir ju att det kanske blir ett glapp så att dom kan smita ut, vilket inte hade varit så bra
Man kan specialbeställa en bottenlåda till sin bur från en plåtslagare! Det gjorde jag då min bur hade plastbottnen som degusarna gnagde på. Beställde en superfin bottenlåda som dessutom är rätt djup så jag kan ha ett tjockt lager strö och halm i :)
1. Jag har också gallerbotten men jag har en voljär, grejen är den att jag har halm som strö så de kommer inte åt gallret med sina små tassar :)
2. Mina degus middagsvilar ofta i sitt hjul annars sover dem oftast i sin hängmatta :)