Bottenströ
Vad använder ni för bottenströ till era degus? Vilka har ni provat, och vilket tycker ni är bäst? :)
Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor
Själv använder jag StL-strö nu, och det tycker jag är bäst än så länge. Det flyger inte ut ur buren lika lätt, det ligger på botten, det suger upp bra..
Förutom StL-strö har jag testat vanligt kutterspån, papperspellets och Alspån. :)
Mvh,
Moa

Vi kör toalätt. Tål inte strö av träslag, så alternativen har varit ganska så få. Tycker ändå det fungerar bra. :)

Oftsst kör jag med vanligt kutterspån då min dam trivs bäst i det - dom andra sorterna samlar hon upp mot väggen så hon slipper gå på det 
Med vänliga hälsningar, Sophia
Medarbetare på Matlust och Exotiska djur
#3 Haha, näe, vad gulligt. :P
Vad för andra bottenströer har du testat till henne?
Mvh,
Moa

Några olika som de säljer på den lokala djuraffären, stl strö? och det senaste var pappers pellets tror jag.
Helst vill hon inte bo i buren alls utan hon vill bo i våran säng men det är hon för liten för 
Jaså, säljer din djuraffär StL-strö?
Naaw, hon låter jättegosig. :)
Mvh,
Moa

Nej men de rekomenderade det och sedan köpte vi sånt via dom då dom använder det till sina gnagare hemma.
Du ska bara veta hur gosig hon är 
Har spån till min degu, då kaninerna också har det i sina burar. Har haft toa-lätt innan, men det känns så hårt att gå på.. :)

Har alspån. Dammar inte och så är det fina barkbitar i som dom kan knapra på. Luktar gott också 
Hade toalätt förut men tycker det luktar lite illa. Ena degusen åt lite väl mycket av dom också….kändes inte bra. Men så visade det sig att hon var sjuk så det var troligtvis därför. Annars ska det inte vara någon fara att dom tuggar i sig lite av det. Finns ju att köpa överallt så det är ju bra.
Kutterspån hade jag först men eftersom jag inte visste om degusar kan reagera lika illa som råttor och gerbiler så vågade jag inte fortsätta. Inte vet man vilka träslag som finns i heller. Men det verkar ju gå bra?
#3 Hihi ja vissa degusar vill ha det riktigt mjukt och gosigt 

Jag hade alspån förr, nu ska jag göra iordning buren idag, för imorrn kommer äntligen mina småtjejer som redan är rätt stora hem. De får ha samma strö som mössen, dvs lättströ, hampaflis från granngården.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag har alspån och halm så de kan "gräva" gångar och gömma sig bättre i det. Känns som de blir tryggare då (de är ju trots allt bytesdjur och gillar inte allför öppna ytor) och tillfredställer samtidigt deras grävbehov. Gömmer även lite rör och blomkrukor bland halmen för att efterlikna deras gångsystem i naturen.
Jag har halm, har provat vanligt spån men dem älskar att gräva ner sig i de för att sova tex i transportburen eller i huset och även på botten. Så de har funkat bäst plus att jag kan få tag på de gratis ^_^

Ni som kör med toalätt, ni har aldrig haft problem med fötterna på dem? Vet folk med råttor som fått sk bumblefoot, såriga och svällda fötter.
Jag dömde möss sista helgen i april. En hon avar alldeles röd om fötterna och lite svullen. Alla möss hade toalätt i transporterna (föreningen står för det, för att alla ska ha lika och domaren inte ska kunna se vem som äger musen). Ägaren snokades reda på, och hon sa att musen (som var stor och tung för att vara mus) inte satt på sånt strö hemma. Hon fick papper i boxen istället, och när jag dömde petclass några timmar senare, hade fötterna blivit normala igen.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

#13 Noop, har kört på toalätt nu i många år och aldrig haft problem med fötterna på någon endaste individ.