Degus iFokus

Degus

Etikettatt-äga-degus
Läst 1104 ggr
Virkan
0

Lite frågor kring degus

Hejsan! Jag ska nog skaffa två degus om några år (lååång tid), och jag har lite saker jag funderar över..

Hur högt kan en degu hoppa?

Hur långt kan en degu hoppa?

Genom hur smalt utrymme kan de komma igenom?

Hur mycket väger en deguhona som vuxen, genomsnitt? Hanar?

Hur lång blir en vuxen deguhona, från nos till svanstipp? Hanar?

Hur gamla blir vanligtvis degus?

Kan man ha metallhjul, eller ska men helst ha i trä. Vart får man tag på tillräkligt stora hjul?

Kan man ha degus i en Furet Tower (har en nämligen), eller kommer de bara tugga sönder bottnen?

Vad ska man ha som underlag/bottenmatrial? Kan man ha kutterspån, eller är det farligt för dom, precis som det är med råttor?

Hur tjockt lager man bottenmatrial ska man ha?

I vilken temperatur trivs en degu bäst?

Hur mycket kostar en degu om man köper från uppfödare?

Kommer säkert komma på fler saker jag undrar över sen xD

It's a dangerous business, Frodo, going out your door. You step onto the road, and if you don't keep your feet, there's no knowing where you might be swept off to.

Virkan
0

(vet inte varför det blev två trådar, någon kan gäran ta bort ena)

It's a dangerous business, Frodo, going out your door. You step onto the road, and if you don't keep your feet, there's no knowing where you might be swept off to.

rudyC
0

hur högt dom hoppar får nån annan svara på men dom e ena jävlar på att klättra så får dom tag i en kant så tar dom sig upp

långt… ja mina hoppar utan beskymmer ca 30 cm upp på mig då ja städar buren

dom kan väl som andra djur ta sig igenom bara huvvet får plats om det kommer till det (antar jag)

ja själv har ett stål hjul på 32 cm i diameter med fint nät i hjulet

trä tuggar dom på så det är nog inte att rekomendera du köper det i en vanlig djur affär

ja hade vanlig spån men nu då ja har gjort "sommar tema" i buren så nu går dom på deras badsand

som sakt ja är ingen expert och det finns dom som kan mer för det ja har svarat på är från min egen erfatenhet (ca 3 mån)

om inte annat så finns det bra hemsider där det står en del bra så läs på lite innan du skaffar dom

smurfan-13
0

Jag hade en degu som fick för sig att han ville upp på fönsterbrädan och äta blommor i rummet där de fick springa lösa. Han hoppade då via en säng upp, så jag försökte flytta sängen från fönsterväggen så att han inte skulle klaa av att hoppa upp på fönsterbrädan. Han lyckades hoppa från sänggaveln och dryga metern i längd och ca 50 cm upp i ett skutt från stillastående! Det gjorde han utan problem och sen fanns det inte mer utrymme att flytta sängen, så blommorna fick flytta ut istället :P

Virkan
0

Ok, tack!

Har precis börjat läsa på om dem, men som sagt, det kommer dröja ca 3 år kanske innan jag införskaffar några..

rudyC
0

ett stort plus som jag inte hade räknat med då ja köpte ett par degusar va hur intressanta, tänkande och verkligen full i fan dom är så ja kommer nu att välja deug före katt!!