Sjuk? hjälp!
Hej!
Det är så att min Degu hane har under två dagar nu varit väldigt konstig, som nerstämd ungefär. Han gör ingenting utan att sover och man kan se i hans ögon att han ser jätte trött/deprimerad ut. Jag har inte sett honom verken äta eller dricka på ett tag och idag när vi släppte ut de så la han sig på mattan som en plattfisk och låg där i säkert en timme. Han var till och med rädd för oss när vi skulle ta in de igen vilket han aldrig är. Så här brukar han aldrig bete sig så vad kan det var som är fel??
Igår var även vår lille sjuk, hon hade vitt gegg i ögonen och diarré men när vi ringde vetrinären så sa de att de bara kunde vara vanlig infektion eller att hon stått i drag och att vi skulle torka ögonen med en fuktig handduk. Idag mår hon som vanligt och vi kan inte se några fel med henne alls verken utseendemässigt eller på beteendet. Om hanen sa de inte så mycket utan bara att vi skulle se till att han fick i sig vatten.
Kan det vara så att han också fått infektion eller kanske ätit något konstigt eller är det någon som varit med om liknande?? Snälla hjälp!!
Diarré på så små djur är väldigt allvarligt! Mina degus avled på grund av det så du måste kontakta veterinär genast och åka in med dem!! Det är viktigt att veterinären injicerar en vätskekudde under hunden och se till sen att göra en rejäl undersökning också!
Läste nu att du skrev att hon mådde bra igen! Ta bort allt kraftfoder och grönsaker om de har tillgång till de och ge dem bara hö! Hanen skulle jag direkt åka in med till veterinär och då kan du lika gärna ta med dig den lille också lika gärna! Vart bor du? Ring runt efter en veterinär som är mer kunnig på smådjur och allra helst exotiska djur!
Jag bor i Halmstad så vår närmaste smådjursklinik är slöinge det var de som kastrerade vår hane med och de verkade jätteduktiga. Tack för svaret! ska kontakta vetrinären igen snarast! Det finns ingenting man kan göra under tiden? Jag har försökt tvinga i honom vatten men det går verkligen inte :(
Har han diarré också eller är han bara slö? Svårt att ge råd när man själv inte är utbildad veterinär! Åk akut in till veterinären är det jag skulle gjort! Agria har också en jourveterinär man kan ringa till och fråga (fungerar som sjukvårdsupplysningen för människor) om du vill ha tips på vad du kan göra för honom så länge!
De du skulle kunna göra är att du ser till att han håller sig varm och förstås kolla så han inte känns kall innan (för det är ju inte bra att göra honom för varm heller). Du kan värma handdukar i micro/torktumlare eller fylla pet-flaskor med varmt vatten.
Tack så jätte mkt för svaren! Han har haft en varmvattenflaska inne hos honom och nu var vi hos veterinären där vi fick baytiril, prepulsid och critical care. De sa att hans mage var hel tom och att han är illa därvid så nu hoppas vi på det bästa att han piggnar till, min lille kämpe
Håller tummarna för lillkillen!
Kristallens Smådjursuppfödning & Omplacering
www.kristallens.wix.com/kristallens
Sajtvärd på degus.ifokus