hur får man upp dom i vikt?
jag tycker att mina är lite magra gämfört med några som ja har sätt… dom får fri tillgång på chichilla pellets en massa gräs, pinnar och visst "godis"och en nöt ibland hur kan man få upp dom i vikt utan att stoppa i dom en massa "onyttigt"
obs det som är skrivet är det ENDA dom äter
ja har försökt med grönsaker ,frukt ,maskroser och sallad
och dom bara tvär vägrar
Har du vägt dem? Mellan 220 och 250 gram är normal för en vuxen degu (icke dräktig) beroende på storlek. Ibland kan man tycka att de är magra när de i själva verket har perfekt hull. Så väg de gärna innan du gör något åt maten.
Värd på Natural Horsemanship; www.ap-horsemanship.com
Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

Jag skulle vilja påstå att många svenska degus inte behöver vara så tunga som 220 g.
Men, det går inte att jämföra m hur någon ser ut, utan man måste känna på dem och/eller väga dem!
Har de fri tillgång på pellets lär de inte vara för tunna om de är friska, så om du är seriöst orolig att de behöver gå upp i vikt bör du ta dem till veterinären så att deä friska och kan ta till vara på maen de får.
okej det ska ja göra! nästa grej … hur får man dom att va stilla?
dom är 99% som speedade durasell kaniner på redbull =D
kontaktlim är inte att rekomendera… *asg*

#3 det går inte :P
ska se om ja kan klura ut ett bra sätt att väga dom på
dom mår jätte bra (vad ja tror)för övrigt och får mycket spring tid utanför buren så det är inget fel på dom så…
ja känner inga revben eller så tänkte bara att då ja klappar dom så känns skulderbladen och ryggraden men inte mycket då man oxå känner musklerna runt om på dom
är det okej ? hur känns det på era degusar?

Det låter bra tycker jag. De skall liksom kännas "starka" när man håller dem. Jag har en riktig tunnis här (som vi stödutfodrar just nu för att se om hon repar sig, annars blir det veterinären) och hon känns "svag" i kroppen och så känner man ju alla benen typ. Ryggrad och skuldror känner man nog på alla andra tror jag.
men då kanske det inte är så farligt… för som du säjer det är ju "styrka" och spänst i dom
men som sakt kan ju va bra att veta va dom väger ändå
Mina degusar är väldigt tama och sitter gärna i handen men det handlar mycke av personlighet. jag har haft 9 degusar. 6 av dem var gossiga o de andra var som du säger. Det handlar nästan om hur mycket man tämjer dem i sina yngre år. ^^
Viktproblemen tror jag inte ee så farligt. Min " feta " degus väger 250. jag tycker att hon ser väldigt tjock ut.. lite som min gjorde när den var dräcktig <.<
Degusar är lite desginade ¨på ett visst sätt för att va smidiga därför kan de se smala ut även fast de är rätt perfekta ^^
ja dom får ju springa utanför buren då ja hinner med dom så mortion får dom =) bara dom får i sig allt va dom behöver så dom inte tappar hull när dom förbrukar så mycket spring energi