Degus iFokus

Degus

Etikettbeteende-hantering
Läst 1561 ggr
[illerpyz]
0

nykomlingar?

Hejj jag har 2 vuxna degusar här hemma , och nu är det så att min kompis som har en vuxen degu och en liten unge inte kan ha kvar sina längre p.g.a att hennes pojkvän har blivit allergisk , så jag har börjat fundera på att ta hand om dom . men jag har ingen aning om hur det skulle gå , och hur mina skulle reagera på nykomlingar , jag har inte haft degusar innan så jag har inte nån direkt erfarenhet av detta. hur är degusar igentligen med revir och sånt?

tacksam för svar! :)

(visste inte riktigt var jag skulle sätta denna men jag hoppas den passar in här )

[illerpyz]
0

killar :)

[illerpyz]
0

är det  nån som vet hur dom är med revir och sånt? :p

smurfan-13
0

Det skall nog gå att få ihop alla om ni ger det tid och gör det ordentligt. På degutopia finns jättebra info om hur man bäst för samman degus.

[illerpyz]
0

okejj tack :)

Degu95
0

De ska ju finnas någon tråd om de här också hur man gör också bara kolla runt, finns mycket bra information de jag läst iaf :)

ähnchen
0

Kolla bland artiklar, där finns en som heter "Att sätta ihop degus". Den innehåller en del bra tips och råd och går in på deras revirbeteenden.

Jag har försökt sätta ihop en vuxen degukille med två vuxna och fick ge upp. Det händer dock ytterst sällan och jag skyller lite på att en av de är blind och blev väldigt stressad över den nya individen och reagerade mycket aggressivt.

Nästa försök var en vuxen kille med två stycken som var tre månader gamla. Det tog över fem veckor men nu funkar de jättebra ihop.

Jag har läst om fall där det gick så gott som på en gång. Men man måste vara försiktig i början och beredd på att det tar tid och inte alltid är roligt att släppa ihop dem de första gångerna.

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

[illerpyz]
0

okejj , ja jag får kolla runt lite o sen pröva mig fram med dom. :)

UlrikaD
0

Jag hade en vuxen pojke som blivit ensam och tänkte göra efter alla konstens regler för att försöka få in honom till mina två andra som bodde ihop.
Men tänkte att jag provar först och ser vad de säger.
Den ensamma flyttade bara rakt in som om han alltid bott där och redan den kvällen sov de tillsammans.

Det var för ett halvår sen och det har inte varit några problem alls.

[illerpyz]
1

gud va kul! :)
jag har testat ha ute dom tillsammans nu och sånt och än så länge har det funkat bra :) men jag vågar inte ha dom i samma bur än .. hehe jag kanske är feg men tänkte att det kanske är bäst att ha ute dom så dom får leka lite tillsammans i typ en vecka så dom får lära känna varandra och vänja sig och så och sen släppa ihop dom , verkar de bra? :)

ähnchen
0

Verkar som en mycket bra plan! Hellre lite för försiktig än att förstöra något =)

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

[illerpyz]
0

Ja jag tänkte lite så jag också , jag vill ju jätte gärna att detta ska funka :)