vad ger ni era degus för nåt?
jag har läst att degus inte behöver pellets igentligen, att det viktigaste är att dom har fri tillgång till hö och lite grönsaker ibland .
jag är lite förvirrad faktiskt.
vad ger ni era degusar dagligen? ger ni dom pellets eller använder ni inte det alls?
jag har kört på :
fri tillgång till hö o vatten självklart :p
ca en msk pellets varje dag åt varje degu.
och nån grönsak typ 3-4 ggr i veckan.
jag har 2 degus hemma som är runt 1 ½ år . jag tog dom som omplacering och har inte haft dom så länge. tycker ni jag ska ändra nåt?
väldigt tacksam för svar! :)
mina e bara kräsna och äter inga grönsaker alls …
och nu på sommarn så får dom gräs
Det låter egentligen som en bra foderplan att börja med. Väg de regelbunden, kanske varannan vecka. Då ser du om de går upp eller ner i vikt eller är stabila. Går de upp får du minska pelletmängden successivt och tvärtom.
Mina får kanske en tesked med kraftfoder per degu därför att de annars blir för tjocka. En av de behöver lite mer så han får lite vid sidan om.
Värd på Natural Horsemanship; www.ap-horsemanship.com
Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.
okejj :)
#1 Testa hacka grönsakerna i små små bitar och strö över antingen krossad knäckebröd eller liite havregryn:) Så gjorde jag med mina och nu äter dom grönsakerna utan knäcke eller havregryn på:)
Kristallens Smådjursuppfödning & Omplacering
www.kristallens.wix.com/kristallens
Sajtvärd på degus.ifokus
jag ger dem Lolo degus blanding, eller blandad hamster mat. Var bara noga med att inte ge några frukter/bär/socker så läs på baksidan av olika matblandningar om vad de ineholler. ;)
Selective Degu är det bästa fodret du kan ge ifall du ska ge kraftfoder!
Sajtvärd på degus.ifokus
okejj tack för alla bra tips :D
Såhär ser min foderstat ut till mina 2 småhonor för varje dag :)
1/2 kaffemått Chin-pellets
1/2 kaffemått Mars-pellets
typ en nypa Chin-blandning
1/2 hökub var
1 Deguselective var
;)
#8 Hur gamla är dina honor?
Sajtvärd på degus.ifokus
#8 okejj, det verkar som att dom flesta använder pellets iallafall :)
10 månader :)
ska man mata dom anorlundare när dom är små? :p
Jag har inte gett dem annorlunda :) jag har gett dem sådär sen jag fick dem nästan så men de har funkat för mig, ser jag att de behöver mer sen när de blir äldre så får dem de men för övrigt så har detta funkat för mig i snart 9 månader så jag tänker inte byta min foderstat hur som helst :)
okejj :) hur gamla var dom när du fick dom? :)
Över ett år skulle jag säga att dom klarar sig med bara Hö. Mina vuxna äter bara Hö och dom under 1 år får selective Degu eftersom dom växer.
Sajtvärd på degus.ifokus
#14 1 eller 2 månader kanske mer xd minns inte :O
Okejj :D tack för alla bra svar!