Skaffa degu, tips & råd!
Hej!
Om lite drygt en månad får jag förhoppningsvis hem två små degu-pojkar, och är nu i full gång med planering och burbygge!
Jag har läst på en hel del om degus sen jag började intressera mig för dem för nåt år sedan men tänkte om någon hade lite erfarenheter att dela med sig av :)
Jag kommer bygga en bur av en stor IVAR-förvaringshylla från IKEA.
Buren kommer totalt bli ungefär 140 hög, 80 bred och 50 djup, och ha två våningar samt en våning som ska vara fylld med tex spån eller annat för grävmöjligheter. (totalt 3 våningar)
Baksidan samt sidorna kommer täckas, så det blir endast öppet fram. Eventuellt att ena sidan kommer vara öppen också, inte riktigt bestämt mig.
Jag funderar lite över motionshjul.. Finns det nån "åldersgräns", typ rekommendation, på när de ska ha hjul. Jag är ju guldhamsteruppfödare och där rekommenderar man att inte ha hjul till hamstrar förrän de är runt 4-5 månader eftersom att de fortfarande växer. Tänkte om det är nåt liknande för degus?
Men en diameter på 29cm är väl ok? Och av trä då såklart.
Sen tänker jag lite på när det gäller foder. Hö och pellets har jag läst mig till är det viktigaste, och att fodret ska innehålla så lite socker som möjligt. Inga frukter osv..
Ni som blandar själva? Vad har ni och hur stor del av varje?
Och så hanteringen då. De degusar jag kommer få hem är ungar, när bör jag börja bekanta mig med dem? Efter ett dygn? Och det funkar som vanligt antar jag, sitta och prata fjäska med mumsigheter och sådant :)
Ser verkligen fram emot att få hem nya spännande djur! Har inte haft plats tidigare pga guldhamsteruppfödningen. Men eftersom hela besättningen avlivades pga virus (papova) så finns här plats. Samt ett stort hål i mitt hjärta som behöver fyllas ut. Så detta ska bli jätteroligt!
Hoppas på mycket råd och tips! :)
// Sofia

Börjar med att beklaga ang uppfödningen. Fy vad hemskt :(
Ang buren och täckta sidor är det en smaksak. Vilket som lär funka bra så länge buren placeras på ett bra ställe. Det kommer skvätta strö oavsett ;)
Jag har aldrig läst om nån åldersgräns på hjul, men tycker att det låter vettigt att vänta tills de är färdigvuxna om man nu vll ha hjul till dem. Inte enbart för att kroppen skall vara klar, men även för huvudets mognad skulle jag vilja påstå. Mina får ha sina hjul ytterst sällan numer, men runt 1-2 år kan degusar vara riktigt pestiga och då har jag tyckt hjul kan vara ganska så bra. (dock har jag ju 3 st som är runt året nu och än så länge har jag inte känt behov av att sätta in hjulet ett enda gång faktiskt). Angående storleken så skulle jag säga att 29 cm är på gränsen. Jag skulle inte ha ett hjul i den storleken inne konstant. Men det är ju svårt att hitta större hjul tyvärr.
Foder… Jag är ju en förespråkare av enbart hö och grönsaker, men ger en del pellets med, främst till växande/digivande djur. Idag ger jag bara vanliga kanin/marsvinspellets från carrier. Det är inte det bästa degus-alternativet, men då de får så pass lite så kvittar det känner jag. Förutom socker så skall man undvika fett (nötter/solrosfrån etc), men även spannmål (proteininnehållet) är tveksamt nyttigt för dem i längden = hö och grönsaker är det de bör käka ;) Degutopia har ju en bra sida om mat och vad man bör tänka på (dessutom grundar den sig på vetenskaplig kunskap). Här äter de alltså hö (fri tillgång), grönsaker (några dagar i veckan), grönt från utsidan (när årstiden tillåter - försiktigt m tex klöver o annat kväverikt), pellets (ca 1 msk/degu 2-3 ggr i veckan) och så får de Science Selective som gotta ibland.
Hur du bäst går tillväga för att få dem tama beror mkt på hur rädda de är från början. Men jag skulle inte ha några problem att hänga utanför buren redan från start om de är ok med det och sen börja fjäska när de har hunnit landa (vilket kan ta allt från nån timme till en vecka). Dock skulle jag inte lämna dem helt ensamma i rummet liksom, utan låta dem vänja sig vid att ha mig i närheten (i rummet) utan att något händer.
Tusen tack för dina tips och för att du tog dig tid :) Jag har ju ett tag på mig innan de kommer, men kan vara skönt att veta vad man ska fokusera på. Jag har köpt ett hjul som är 29cm. Var det största jag kunde hitta av trä. Sen finns det ju såna flygande tefat men de hittar jag bara av plast vilket inte är så bra..
// Sofia
Ingen mer som har något att dela med sig av? :)
// Sofia
Ang. maten så står mina degus utomhus, så de får alltid 50% marsvinpellets och 50% chinchillapellets för och klara av tempraturskillnaderna på natten. De får också en massa örter och medicinalväxter/rötter för att hålla sig friska, om de är fint väder på dagen får de beta gräs på gräsmattan och solbada. De ääälskar att solbada!
mvh http://johannafranssonfoto.blogg.se/
Medarbetare på Degus
Kan de vara ute alltså? Men inte året om antar jag?
// Sofia
Mina är bara ute på sommaren, på våren och hösten är de i packeriet (tempratur som ett garage) och på vintern inomhus
De är känsliga mot värme så hellre lite kallare än varmare, de bor ju i bergen (anderna) och där är det ju inte så varmt. Fast de är såklart inget problem att ha dem inomhus året om, de har nog de flesta 
Medarbetare på Degus
Om några dagar börjar burbygget! Sen till helgen får jag nog hem mina små, som det ser ut nu. Ska bli så roligt :)
// Sofia
Åh, så kul! Uppdatera gärna med bilder på burbygget 
Medarbetare på Degus
Absolut :)
// Sofia