Degus iFokus

Degus

Etikett: berättelser
Läst 938 ggr
ähnchen
0

En liten berättelse med Happy End

Igår kväll föll min lilla Flash ner från min famn ochlandade på det hårda köksgolvet. Han ruskade bara på sig och började springa runt i köket som vanligt. Men när han kissade en kort stund senare var det en röd fläck han lämnade.

Jag befarade det värsta och satte honom i transportboxen med en vit handduk i så att jag skulle se om han kissade mera blod. Sedan ringde jag runt tills jag hittade en smådjursveterinär med akutmottagning. Vi åkte dit och hela tiden blev det fler små röda prickar på handduken…

För övrigt visade Flash dock inga tecken på smärta. Han drack vatten, mumsade hö och gnagde anklagande på gallret.

Hos veterinären blev han väldigt liten och tyst. Han undersöktes och man misstänkte antingen ett brustet blodkärl eller – så mycket värre – en sprucken blåsa. De gjorde röntgenbilder men det gick inte att se några skador eftersom han hade tömt blåsan på all vätska. Så vi fick med honom hem igen och en adress till en klinik som hade nattöppet ifall det skulle bli frågan om avlivning. :-/

På vägen hem piggnade han till men fick sitta kvar i transportboxen hemma så att vi kunde hålla koll. Efter en timme var han lika aktiv som innan resan och när han kissade var det bara lite rött kvar så han fick komma hem till kompisarna och flockens trygghet. Efter inpasseringskontrollen på grund av alla nya dofter som han hade tagit med sig la sig alla tre i en hög och sov.

Idag på morgonen var han fortfarande lite trött men för övrigt på bra humör. Han åt gurkbiten med glädje och gjorde en fin liten ljusgul degusjö. Just nu skuttar han runt i buren och retas med de andra. Jag är så otroligt glad över att allt slutade väl!!!

Värd på Natural Horsemanship; www.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

MoaL
0

Usch så otäckt, vad orolig du måste ha varit! Tack och lov att det slutade väl med lille Flash och att han inte blev allvarligt skadad. :) Kan verkligen förstå din lättnad!

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor