Degus iFokus

Degus

Etikettövrigt
Läst 2142 ggr
CorneliaAndersson
0

Uppfödare i Skåne?

HejHej!

En av mina kompisar ska ev. köpa en Degus.
Jag har själv ingen aning om degusar men jag erbjöd mig att hitta någon uppfödare i Skåne.

Så Någon här inne som föder upp i Skåne?
Vilka färger?  (om det finns olika)
Vilka priser tar ni?

Om ni redan har någon unge till salu, hur är den i sättet o,s,v?

Även lite fakta.
Vad bör man tänka på?
Kan man ha en innebur för kaniner på t.ex. 120x60x60?
Behöver man ha 2 och 2 tillsammans?
o,s,v. :)

Tacksam för svar!:)

/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus

Adrina
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har en degukull just nu, finns i vellinge (en liten bit från Malmö) 200:- för hane och 250:- för hona. De är leveransklara när de är 6 veckor, och de är 2 veckor just nu.

Det är ett lagligt mått, dock är degus klätterdjur och i det vilda spenderar dem mer tid i buskar m.m än på marken och i hålor, så därför har många höga burar till dem.Och jag tycker själv 90 cm på höjden minst ska dem ha för att klättra.

Degus är flockdjur och de ska minst vara 2, dock går det självklart bra med 3,4,5,6,7,8 osv om man har tillräckligt stor bur.

De man bör tänka på är att de kan bli gamla, lika gamla som kaniner, har en tjej här hemma som är 7 år (tror jag) och är hur pigg o glad som helst.

En bild på en liten flicka från kullen jag har just nu. Hela kullen består utav 3 flickor & 2 pojkar Glad

CorneliaAndersson
0

Jätte söt, verkligen!:) har du någon mejl som jag kan ge min kompis?? :)

/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus

smurfan-13
0

Vill bara tillägga att just kaninbur nog funkar dåligt. De flesta degus tar sig ut genom gallret. ;)

Degu95
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Med tanke på burval så skulle jag rekomendera en hög bur, typ voljär (som även är i endast metall) eller liknande då degusar oftast gillar att klättra :)

här är min (dålig bildkvalité) 180cm hög och 95 bred 6kantig :)