Degus iFokus

Degus

Etikettbeteende-hantering
Läst 1054 ggr
Roxie
0

Gnaga galler

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

En av mina pojkar har börjat med en ful ovana.. Gnaga galler.

Har ni något tips på att få detta att sluta? Han har gnagt såpass att det slitits bort päls på nosryggen (se bild).
Jag sitter med dem absolut MINST 1 timme varje dag, då jag pysslar med dem eller låter dem springa löst i rummet. Oftast flera timmar om dagen. Så de är absolut inte understimulerade.

Hur har ni fått bukt på sådana beteenden? Tacksam för tips! :)

// Sofia

smurfan-13
0

Skaffat terrarie… :/

Det är skitsvårt att få bukt på det när de väl börjat. Vissa lugnar ner sig lite när de är vuxna (vid 1-2 år kanske), men vissa slutar aldrig om de har ett galler att gnaga på.

Roxie
0

Attans!
Får ut i skogen och plocka på mig lite extra grenar och proppa buren full, så kanske det lugnar sig lite.
Han håller ju inte på hela tiden i alla fall, så jag hoppas det lugnar sig. Blir det värre får man väl fundera på att bygga om buren, typ glasdörrar eller liknande istället för galler.

// Sofia

rudyC
0

annars finns ju en vatten spruta =D

Adrina
0

Varje gång du ser honom göra det, blås på honom tills han slutar, det funkade iallafall med festis när hon var gallergnagare.

Roxie
0

Ja jag brukar blåsa på honom, men det är ju såklart inte alltid man ser det. En vattenspruta borde ju funka också. Kanske är ett alternativ om inget annat funkar.

// Sofia

rudyC
0

om dom nu gör det när hon är i närheten … mina gjorde det ändast då ja va utom räckhåll va ja nära va det inget =)

Roxie
0

Nej det är klart, han slutar ju så fort jag kommer nära.

// Sofia

smurfan-13
0

Bestraffningar är ju ett ganska dåligt sätt att försöka lära någon något.

Roxie
0

Har du något annat tips då?

// Sofia

rudyC
0

som sakt mitt tips är att va en blom vattenspruta tog en vecka eller två men dom la ju iaf av =)

smurfan-13
2

#9 Nja, jag har väl sagt mina tips redan. Vet vissa som satt typ plexiglas nedtill i buren för att skydda gallret så de inte kommer åt.

Vi använde vattenspruta (då vi ville kunna titta på tv och höra vad de sa), men det leder som sagt sällan till inlärning när man bestraffar. Rent krasst ökar man bara stressen för djuren och har man då inte hittat den egentliga orsaken till varför de gnager galler och åtgärdat det så ökar stressen bara ännu mer och så får man en ond sprial.

Vill man ha en inlärning så är det belöning när de sköter sig som gäller, men tror även det kan vara riktigt klurigt att få till när det kommer till att få bort gallergnagande…

Roxie
0

Ja, man vill ju såklart inte bestraffa om det går att lösa på annat sätt. Ska klura på det, och hoppas att han ger sig :)

// Sofia

ähnchen
0

Funkar mycket bra med att sätta plexiglas framför gallret. Behöver inte vara tjockt, bara så att nosen inte kommer så långt. Mina gnager i omgånger och då hjälper det att sätta plexin före en timme eller så. Då hittar de på andra "lek" istället.

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

panini
0

Du kan ju prova att gnida en citron eller en lime mot gallret.

Roxie
0

Det har lugnat sig lite nu :) pälsen har nästan vuxit ut på nosen.

// Sofia