Bråk vid matdags!
Upplever ni att det fightas vid matdags?
Jag måste alltid ha två matskålar när det är matdags, och ställa dem på varsin sida av buren. Det går absolut inte att samsas om en matskål :P
Är det alltid så? Jag har två hanar, är det lika med honor?
För övrigt så dominansbråkar de väldigt sällan. Det har hänt ett fåtal gånger, och man kan se att de ibland "byter plats" om vem som bestämmer.
Detta är ju mina första degus, och jag tycker det är väldigt intressant att studera deras beteende. Så mysigt när de sitter och tar hand om varandra, eller sover på varandra :)
En till sak. Många degus gillar ju att bli kliade under hakan/på magen. Gör era det? Hur lång tid tog det tills de blev såpass tama att de vill mysa?
// Sofia

Är det annan mat än den vanliga pelletsen du menar då?
Jag har ju tre pojkar ihop och de samsas vid en matskål. Eller så är det att de inte får nåt tillräckligt gott hos mig att slåss om, hjälp;)
Mina vill helst bli kliade ovanifrån, på huvudet och bakom öronen, den vägen. Sen sitter de gärna i famnen en stund, men det är den äldsta (som jag tror är den äldsta) som kan nästan somna medans de andra skuttar iväg efter en stund.
Det tänkte jag inte på. Men faktum är att de endast kivas när de får lite av den "goda" maten också. Alltså inte pelletsen. På morgonen får de pellets, sen på eftermiddagen/kvällen får de lite pellets och någon nypa med torkade örter eller färskt utifrån. Samma sak när jag pysslar med dem och jag har godis i form av ärtplattor. Då måste jag nästan ge dem samtidigt. Kan hända att de tjafsar lite på morgonen också, men framför allt när något extra gott serveras. Ja dessa är väl lite drygt 4 månader nu, så de är ju fortfarande unga. Men de är ju väldigt kontaktsökande och klättrar gärna på mig och kryper in i kläder :) så det dröjer väl kanske inte jättelänge innan de kan tänkas slappna av lite mer i mitt sällskap.
// Sofia

De är väl rädda att brorsan ska sno allt annars:)
När jag ger annat så brukar jag ofta lägga ut det på olika ställen i buren så de får leta lite. Vetegroddar brukar jag dock ge i matskålan, blir för smuligt annars.
Jag har ju ingen aning om hur gamla dessa är men jag har väl haft dem i snart två år och den ena var gammal när han kom.