Degus iFokus

Degus

Etikettmat-och-vatten
Läst 1358 ggr
Roxie
1

Hur mycket hö?

Jag ser alltid till att mina degus har fri tillgång till hö genom att alltid ha en full höhäck. Men jag har funderar lite på varför de äter så lite hö?
Jag fyller på häcken ytterst sällan eftersom det inte minskar något.

Har även haft hö liggandes utspritt i buren för att se om det gjorde nån skillnad. Har också provat både fint ängshö och "vanligt" hö av bättre kvalité.

Det är säkert helt normalt, men jag hade förväntat mig att de skulle äta mycket mer hö :)
För övrigt så får de pellets 2ggr/dagen. Ca 0,5-1msk per gång.

// Sofia

Degu95
0

Jag ger bara ängshö då de är de ända mina degar äter ^_^ bra för magen dessutom :D

Roxie
0

Hur mycket äter de, och hur ofta fyller du på?

// Sofia

Degu95
0

De äter inte heller så mycket men de är säkert ingen fara, nu håller jag inte så stor  koll på hur ofta jag fyller på men de äter iaf, kanske inte mycket men dem äter! :)

ähnchen
0

Mina äter jättemycket hö. Tre stycken delar på en matsked kraftfoder per dag eftersom de går upp i vikt för mycket annars. Har svårt att uppskatta exakt mängd hö men jag behöver fylla på häcken varannan dag. Glad

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

Roxie
0

#4 Kanske har att göra med hur mycket pellets de får. Kan tänka mig att de går upp i vikt fort, men mina är bara 4 månader än sålänge. Och när det gäller guldhamstrar (som jag fött upp) är det väldigt viktigt att de får lite extra mat sålänge de växer. Men inte så mycket att de bli tjocka givetvis :)

// Sofia

Degu95
0

Sen beror de på hur många degar man har också ^^ men de är klart alla är ju olika individer och äter olika mycket av olika saker :)

Roxie
0

#6 Visst är det så. Jag har två pojkar.

// Sofia

UlrikaD
0

Sen är ju många såna att de bara vill ha nytt hö.

Jag uppfattar det som om de äter mest precis när man lägger in nytt. Så egentligen borde man nog lägga in mindre fast kanske två gånger om dagen istället om man har möjlighet.

Jag har ju hö-allergi så jag fixar inte det, men det kan ju vara värt och testa och se ifall de äter mer hö då:)

Roxie
0

#8 Ja det kanske man kan prova :)

// Sofia

Adrina
0

Mina äter också väldigt mycket hö men det är ytterst sällan jag ser att dem håller de i tassarna och verkligen äter de.