Degus iFokus

Degus

Etiketthälsa-skötsel
Läst 3267 ggr
Degu95
2

C-vitaminer

Hej jag tänkte bara höra med alla om ni visste att degun inte behöver vitamintillskott alls? Rådfrågade med en veterinär när jag skaffade degus för på en sida såg jag att de stod att tänderna blir vita om dem har vitamin brist men de är falskt :P synd att man hittar falsk information om djur.. Jag kollar alltid upp information på veterinären.nu :)

Adrina
1

Jag trodde det var sant att när de har vita tänder mår de inte bra Förvånad Men jag ger mina degus varierad grönsaks/växtkost så de får i sig vitaminer ändå, men du säger att dem inte behöver få i sig vitaminer (grönsaker) alls?

Degu95
0

Alltså klart dem ska få grönsaker men de är inte behövligt, en välmående degu ska inte behöva mer än pellets o hö :) men vitaminer är helt onödigt :) tänkte bara dra upp denna tråd och berätta de för de är många som tror att dem behöver massa tillskott o sånt men de är helt onödigt och kan därför istället bli för mkt, morätter är inte heller bra att ge för mycket eftersom färska morötter innehåller ganska mycket socker :)

Degu95
0

jag brukar ge lite paprika, sallad eller gurka bara typ någon gång i veckan bara :) för övrigt får dem blandpellets (chinchilla och marsvin) och sen fri tillgång på ängshö som är de ända hö dem äter plus att de är oftast bättre för mag o tarm tackvare örter och sånt som finns i :)

Adrina
1

Aha : o Men jag vet inte om jag väljer att tro på det, om det är 1 vetrinär som sagt det mot så många andra.. Jag ger grönsaker typ varannan dag och då får de 3-5 st helt olika grönsaker, då jag är intresserad av örter och medicinalväxter och har det som hobby ger jag dem en väldigt stor portion av det varenda dag med väldigt blandade färska växter direktplockade.

Degu95
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Du tror ssom du vill men de är ju inte en veterinär, jag trodde ju inte heller på de först jag rådfrågade såklart med fler :) men ja man gör väl osm man vill men mina har gula o fina tänder o dem får nästan aldrig nå grönsaker eller så, bara pellets o hö, sen lite ört-ringar och sen har jag en fröstäng som jag lägger in en liten stund typ en kväll var 3 månad typ :) Man ser liiite här :)

Adrina
1

Men du skrev att det är falskt att tänderna blir vita om de mår dåligt? Då borde det ju inte va nån skillnad på gula/vita tänder.

hhejlollo
1

Jag ger lite extra vitaminer i vattnet, de är en liiten droppe bara. Sen får dom varierande med grönsaker:)

Kristallens Smådjursuppfödning & Omplacering

www.kristallens.wix.com/kristallens

Sajtvärd på degus.ifokus

Degu95
0

de kan vara skiftingar bara :)

Degu95
0

#6, alltså de jag mena med att jag har inte gett mina nå vitamin tillskott alls och dem är inte vita, med de menar jag att då hade ju mina haft vita om de vore så förståru hur jag menar? :)

ähnchen
2

Vit eller blekgul tandemalj ÄR ett tecken för antingen brist på vitaminer som A, C eller D eller mineraler som kalcium eller järn. Det kan också vara ett tecken på långvarigt sjukdom som har belastat immunförsvaret hårt.

Att dina degus har oranga (=normala) tänder betyder helt enkelt att just de inte har brist på ovannämnda mineraler och vitaminer.

Men degus är individer som vi människor också. Vissa behöver mer vitaminer än andra. Att ge degulämpliga grönsaker i degulämpliga mänder är aldrig fel. Inte heller skadar vitamindroppar om man är noga med doseringsanvisningarna (A, D, E och K kan ha negativ effekt när de överdoseras).

Så snälla avråda ingen att ge sina degus grönsaker eller vitaminer eftersom några behöver de faktiskt!

Och nej, jag är ingen veterinär men har haft degus i många år, har föjlt vetenskapliga undersökningar av degus i fångenskap och vilda degus samt pratat med minst sju olika veterinärer.

En otroligt bra sida med mycket information och en låååång referenslista är http://www.degutopia.co.uk/index.htm .

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

Degu95
0

Jaha ok jag hade väl fel då, förlåt för de men då var väl dem veterinärrerna inte så bra då, sorry, tar bort inlägget. Tack för bättre information! :)

ähnchen
1

Ingen fara alls! Har själv lärt mig massor i detta forum och kommer högst troligen fortsätta göra det Glad

Tyvärr är det så att en del veterinärer inte har så bra kunskap om just degus då degus inte är så vanliga som husdjur. Vilket inte betyder att veterinärerna inte är duktiga när det gäller andra djurslag som t.ex. hund och katt. Och även de lär sig (förhoppningsvis) hela tiden. Glad

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

Degu95
0

Någon som kan tabort detta inlägg åt mig eller så? vet inte hur man gör? :o