Degus iFokus

Degus

Etikett: bygga-skapa-eget
Läst 2004 ggr
hhejlollo
1

Ang egenbygd bur

Hej! Ni som har egenbygda burar till era degus, eller träburar överhuvudtaget, hur gör ni för att inte träet ska bli förstört? När dom kissar osv på det, blir det äckligt och börjar lukta? Tacksam för svar!:)

Kristallens Smådjursuppfödning & Omplacering

www.kristallens.wix.com/kristallens

Sajtvärd på degus.ifokus

Roxie
0

Vad jag har förstått så brukar de välja ett särskilt hörn de kissar och bajsar i. Så då kan man ju ställa en skål eller hörntoa där eller liknande.

Buren jag ska bygga kommer att ha IVAR-bokhylla från ikea som grund, och där kan man ju byta ut hyllplanen om de skulle bli helt förstörda.

Stommen, alltså gavlarna på bokhyllan kommer att täckas av metall, som skyddar hörnen.

Tror man kan hålla det ganska fräscht ett bra tag :)

// Sofia

smurfan-13
0

Mina har då aldrig valt ett kisshörn :P Hyllorna har alltid blivit rejält kissade på, så jag har alltid kört m lösa hyllor som är enkla att ta ut och skura + att jag bytt dem regelbundet. I botten har jag alltid haft någon typ av plastlåda eller liknande som bottenlåda.

Adrina
0

Jag lägger spån på mina hyllor som suger upp innan de lägger sig, annars blir det som du säger ganska äckligt.

hhejlollo
0

Tack för alla tips!

Då blir det alltså utbytbara hyllor, spån på hyllorna och en plastlåda i botten!

Sajtvärd på degus.ifokus

Degu95
0

Du kan ju också köpa en högkantad ungsplåt så kan dem inte kan gnaga sönder den :) Plastlåda kan ju oftast bli roligt att tugga på om dem har tråkigt :)

hhejlollo
0

Smart!:)

Sajtvärd på degus.ifokus

pehu
0

#6 Eller gör som jag! Specialbeställ en metallåda från en plåtslagare ;) Jag är sjukt nöjd med den!

hhejlollo
0

#7 smart! Vet du va de brukar gå på?:D

Sajtvärd på degus.ifokus

pehu
0

#8 Det är nog olika! En del tar bara betalt för materialet, andra tar lite högre. Beror nog på hur schysst plåtslagaren är ;). Min låda som jag beställde kostade dock 500 kr, tyckte dock det var värt det för nu får jag in mycket strö som de kan skapa gånger i :)

Roxie
0

#9 Vad är måtten på den lådan? Och vart i landet fanns denna plåtslagare?

// Sofia

pehu
0

#10 90x60x25 (lxbxh)

Beställde den från en plåtslagare i Uppsala men det är nog bara att ringa en plåtslagare i närheten av sig själv så tror jag att de ställer upp! Man beställer ju ett jobb :)

Roxie
0

#11 Sant! Skulle de skita ner på tok för mycket så ska jag leta upp nån plåtslagare i närheten. Tack för tipset :)

// Sofia

hhejlollo
0

Använder ni er av något speciellt träslag eller liknande? Eller kan jag köra på vad som helst? Tänkte om de finns nåt trä som inte suger åt sig så mycket, tex sånt ma har till altan eller nå:)

Sajtvärd på degus.ifokus

smurfan-13
0

Det du har tilla ltan är väl ofta tryckimprengnerat för att stå emot vätan, men det är supergiftigt så skit i det!

Det finns ju skivor som står emot väta bättre, men det är ju en avvägning i pris och hur stor risken är att degusarna kommer åt att ganaga (för då är skivor sällan helt ofarliga). Annars så är det väl hårda träslag, som tec ek, men även det kostar ju en del…

hhejlollo
0

Så de du säger är att ja kommer bli fattig av de här?;) haha nejdå men ja tänkte bara så de håller lite längre!:) de kan ju va dyrt i inköp men billigare i längden!

Sajtvärd på degus.ifokus

Roxie
0

Varför inte köra med billigt trä som björk eller furu? Gnager de sönder så är det ju bara att byta ut.

// Sofia

FriddaBOY97
0

Köp ett billigt och lacka :D

Jag lägger in nytt toa papper varje dag så kissar dom i det jätte bra :D

Fast bajsar gör dom överallt :/ men det luktar ju knappt något så det gör ju inte så mycket :D