Degu i hus
hej! Ja har en fråga till er som har degus i villa. När ni är ute på gräset med era degus och dom springer under altanen eller liknande där ni inte kan ta dom, ger ni dom 'straff' då? Typ sätter in dom i buren igen eller nå för att dom ska förstå att de va fel? Min Darwin sticker under altanen och ja är alltid rädd att han kanske gör illa sig eller liknande och ja vet inte hur ja ska göra för att han inte ska springa dit för han är så snabb så man hinner inte ta han! Tacksam för svar
Kristallens Smådjursuppfödning & Omplacering
www.kristallens.wix.com/kristallens
Sajtvärd på degus.ifokus

Straff fungerar inte som inlärning, eller jo, men dåligt. Ska man använda sig av straff, ska det komma exakt när de gör det dumma. Om en hund stjäl en korv från bordet kan man inte skälla på dem när de ätar eller när de ätit klart eller en stund efter, utan exakt den millisekund som de börjar hoppa upp för att ta korven. Självbelönande saker är nog omöjliga att straffa bort.
Ha honom inte lös ute, är nog enda lösningen. Han kan ju springa in under altanen för att han blir rädd för något.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
Jag skulle bygga någon form av hage med detta nät: http://www.jula.se/galvaniserat-nat-793079

Jag skulle aldrig ha en degu lös ute och precis som Elin säger så är straff ett värdelöst sätt att försöka lära någon något genom.
Han springer aldrig lös ute! Skulle inte komma på tanken:s Ja är alltid med honom och ibland får han för sig att springa iväg och då hinner man ibland inte ikapp honom men han springer bara på tomten. Pehu, ja tänkte faktiskt bygga nånting sånt!:)
Sajtvärd på degus.ifokus

#4 men då är han väl lös? Om du måste springa ikapp honom?
Skaffa eller bygg en säker utebur om du vill ha honom ute!

Jag förstår inte heller. Om han springer under altanen så är han ju lös.
Grundregeln är väl att aldrig hålla sina djur på ett sådant sätt att de kan rymma och komma till skada.
Skulle aldrig ha min degus lös! Min får vara i en hage.
Har skaffat en stor hage som dom inte kan ta sig ut ur.
Sajtvärd på degus.ifokus
2# Jag har byggt en ganska stor hage av sånt nät :D
Fungerar toppen !
Nu vet jag att hhejlollo har väldigt tama degusar så jag förstår att du kan ha dem ute men ja de bästa är ju om du istället belönar honom när han kommer ut med kanske en godis.. så får han något positivt när han kommer ut så han vill vara ute och inte där under.
Det är som tex en hund som springer bort.. du kan skrika på den när den rymmer men när den kommer tillbaka så ska man berömma den eftersom man vill lära den att komma tillbaka är bra och inte negativt som de kan uppfatta det om an skriker på dem.. (även om det är dåligt att den sprang bort från första början)
Denna tråden är från 2011 så den är kanske inte riktigt aktuell längre? 
mvh http://johannafranssonfoto.blogg.se/
Medarbetare på Degus
#10 va ganska ny på detta när tråden skrevs;) Jag har bara tama djur här hemma för tillfället så dom springer aldrig bort när dom är på gräset i mitt knä under uppsikt! Dessutom va Darwin bara en skitunge när ja la upp detta så han är lite klokare och tamare nu;)
Sajtvärd på degus.ifokus