Degus iFokus

Degus

Etikettbygga-skapa-eget
Läst 1790 ggr
Cathy15
1

Bygga om till bur

Jag hittade det här skåpet på annons och funderar på om det kan passa att bygga om till bur för två degusar. Måtten är: Bredd 80 cm, Höjd 124 cm och Djup 34 cm. Jag tänkte ta ur lådan och sätta nät i taket på buren och sedan en lampa ovanför. Jag oroar mig lite för att den är för liten. Vad tror ni?

Tar gärna emot synpunkter, jag ska åka och titta på det på söndag så då behöver jag ha bestämt mig.

Skåp med glasdörrar

ähnchen
1

Enligt djurskyddslagen är skåpet tyvärr för liten. Kortaste sidan ska minst vara 40 cm och minsta ytan 0,3 kvadratmeter. (Se jordbruksverkets hemsida).

Många skåp är tyvärr inte 40 cm djupa. Har själv letat ett tag. Det slutade med att jag byggde hela buren själv… Men med lite tur så hittar du ett som passar.

Jag håller tummarna! Glad

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

Cathy15
0

Jag var lite orolig för det men det måste ju ändå spela in hur stor buren är totalt. Om man ändå får samma yta så borde inte 6 cm spela så stor roll. Eller?

Tyckte det skulle passa så bra… Obestämd

UlrikaD
1

Ytan spelar en ganska stor roll för djur. Det är samma som för chinchillor som ska ha 50cm djup. De springer ju och skuttar inte bara fram och tillbaka utan åt andra hållet med.

Jag har mina degusar i en chinchilla-bur med måtten 90x60 och de utnyttjar hela den bottenytan ganska mycket tycker jag.

Däremot tyckte jag skåpet var jättehäftigt. Jag ser framför mig hur man bygger om det i etagevåningar till hamstrar:)

Roxie
1

Min bur är 179hög 50djup och 80bred och jag skulle vilja påstå att den är på gränsen. De utnyttjar verkligen varje millimeter av ytorna.

// Sofia

Adrina
1

Min garderobsbur är 54 cm djup, och håller med om att den på bilden skulle blivit en perfekt bur…! Jag tycker också min faktiskt är på gränsen, den är inte lika bred som din på bilden (tror jag? har inte mätt den men ser så ut iallafall)

Sen har jag också ute mina degus frisprignade i ett packeriet som är 25 kvadratmeter med öppen burdörr hela dagarna, så det är bara på natten dem är inne, men om dem vill gå in i buren så är den ju öppen. Fast oftast vill dem inte det ;)

Cathy15
1

Då struntar jag i skåpet. Surar lite men tackar för er hjälp! Flört

Sökandet fortsätter…