Försäkra?
Har ni försäkrat era degus? När jag hade guldhamstrar så var det inget tal om försäkring eftersom man inte "tjänade" något på det. Blir en hamster sjuk så är det ofta inte mycket att göra.. Men degus har ju ett betydligt längre liv, och det känns som att skulle en degu bli sjuk eller om någon olycka skulle ske så känns det som att det finns en större chans att djuret klarar sig. Alltså överlever operationer/behandlingar osv. Hur resonerar ni kring försäkring?
// Sofia
Har inte tänkt på de alls att försökra våra degus, men det beror nog på att ingen av våra djur, varken katt, get, kanin eller degus är de. När våra djur blir sjuka betalar vi allt själva och det har gått bra hittils och min familj har haft djur sen jag föddes och dessförinnan också.
mvh http://johannafranssonfoto.blogg.se/
Medarbetare på Degus
Ja på ett sätt känns det enklare att bara betala om det skulle hända något. Känns så krångligt med försäkring, med självrisker hit och dit, vad försäkringen täcker osv. Hur har nk andra gjort?
// Sofia
Någon annan som har koll på detta med försäkringar? :)
// Sofia
Jag tecknade försäkring på mina efter att mina gamla blev sjuka och veterinärkostnderna sköt i taket. Tycker det känns tryggt! Nu har jag dock inga degus längre så heller ingen försäkring
Vart tecknade du försäkring? Och vad för försäkring?
// Sofia
Agria var de enda (bland dem jag kollade upp) som ville teckna på degu så det blev dem! Veterinärförsäkring, minns inte exakt vilken självrisk osv jag hade dock.

Känns onödigt tycker jag. Har haft degus sen -97 (m uppehåll de 3 åren jag bodde i spanien) och på de åren har vi bara behövt uppsöka veterinär en gång och då i samband m ett missfall. Vi röntgade och hade oss på den största kliniken här i stan och det blev inte så fasligt dyrt ändå tycker jag (runt 1000-1500:- kostade det). Degun klarade sig dock inte. :(
Hade aldrig fått tillbaks vad det kostar i premie att ha degusarna försäkrade om man ser på hur lite vi behövt uppsöka veterinär!
Hundarna skulle jag dock aldrig våga ha oförsäkrade. Där har vi vissa år haft veterinärräkningar som når läskiga summor som 30 000:-!