Degus iFokus

Degus

Etikettavel
Läst 1195 ggr
hhejlollo
1

Tänk till!

Funderar du på att ta en kull på din hona? Då är det en hel del att tänka på innan! * Har du platsen? Det kräver stor bur för att ha en hona inom avel i den. * Har du tiden? Det krävs mycket tid. Du vet aldrig ifall nån behöver stödmatas eller liknande. * Har du råd? Maten och allt annat som tillkommer under dräktighetsperioden kostar en del. Du kan i värsta fall behöva ta ditt djur till en veterinär. * Varför ska du ta en kull? Fundera ut varför du ska ta en kull. Att det är kul är ingen anledning, tänk på vad du utsätter ditt djur för. Jag skriver detta då jag märker att många tar kullar på sina djur bara för ungarna är gulliga, det är kul osv, men dessa anledningar är bara ett tecken på att du inte ska göra det! Tänk på vad du utsätter djuret för! Har du inga mål med aveln så ska du heller inte sätta dig in i det! Du ska ha vettiga mål innan du tar en kull, annars ska du helt enkelt strunta i det!

Kristallens Smådjursuppfödning & Omplacering

www.kristallens.wix.com/kristallens

Sajtvärd på degus.ifokus

Midgårds
0

Bra skrivet!

Ja nu har ju jag varit med om ett extremfall men det kan ju gå snett.. att honan inte överlever dräktigheten som jag tyvärr fick vara med om och det blev inte billigt att åka in akut till veterinären. Framförallt förlorade jag min underbara hona som är väldigt saknad! Så alla där ute som vill avla tänk efter en extra gång innan ni gör det.

hhejlollo
0

#1 Tack Johanna! Precis som Johanna säger kanske honan inte klarar sig och de är extremt dyrt att åka in akut till veterinären, som i dom föesta fall inte ens är bra på smådjur.. Jag träffade henne aldrig men hon va jättefin!:( Vila i frid!

Sajtvärd på degus.ifokus

smurfan-13
1

Så sant så sant! Jag har en lång artikel på gamla datorn som jag skrivit för detta forum angående just vad man bör tänka på innan man ens börjar fundera på avel. Tycker det tas lite väl lättvindigt när det kommer till avel av smådjur.

Även jag har förlorat en underbar degu pga komplikationer vid dräktighet.

DOCK måste jag säga att så extremt dyrt är det inte med veterinär. Visst kostar det pengar, men har man inte 1-2000 i en akutbudget till sina djur bör man inte ha djur överhuvudtaget tycker jag, än mindre avla!

hhejlollo
0

#3 precis! Man måste tänka på va man utsätter sina djur för och är de bara för att de är kul så bör man inte göra de. Målen med aveln ska vara vettiga annars ska man stå över! Man ska ha ett konto eller en burk där man lägger undan en viss summa pengar varje månad ifall man måste ta in djuret akut till veterinär, annars är de som du säger, att man inte bör ha djur och än mindre avla!

Sajtvärd på degus.ifokus

Midgårds
0

Nej det är inte farligt dyrt men nog dyrare än vad folk tror då jag tyvärr inte tror alla sparar pengar till sina smådjur.

hhejlollo
0

Många tänker att de bara är smådjur och sparar därför inte ifall de skulle va nåt, vilket ja tycker alla borde göra för man vet aldrig när man behöver de..

Sajtvärd på degus.ifokus