Första kull! :)
Hej allesammans, jag har länge velat ha en kull på min fina nougat, men har varken haft tid eller plats eller köpare, NU äntligen har jag de!
Nu behöver jag massor med tips och råd vad som gäller hur man ska till exempel -
1. Hålla den dräktiga honan (alltså ensam eller med sin kompis)
2. Vad gäller när man fått ungarna?
3. Hur vet jag att min hona är ''brunstig''?
4. Vart kan man få tag på hane att låna hem under tiden?
5. Bomba med tips och råd, kan aldrig bli för mycket!!
Om någon här skulle vara villig att låna ut sin hane under tiden så hör av dig i PM Namn och nummer, så kan vi göra upp och så kan jag ge ut all information du behöver/vill ha (Endast inom Västmanland)
:)

Honan skall gå kvar med den/de komis/ar som hon normalt bor med. Ensam mår ingen bra att vara! Övriga degus som hon bor m hjälper till vid födseln och m ungarna sen.
Fråga 2 förstår jag inte riktigt. Men att det är lugn o ro, bra mat. Själv vägde jag ungarna regelbundet för att se att de ökar i vikt. Degutopia har bra viktscheman så man ser att de väger som de bör (tänk dock på att tex vittecknat har annan viktkurva än vanlig agouti!)
Jag har aldrig kollat efter brunst. Hanen parar vid brunst annars får han inte komma till ;)
Kan bara hålla med Sofia:) Ta kontakt med en uppfödare som kan hjälpa dig under denna tid, de finns Johanna på Midgårds, Sofia på estrellados och jag på Kristallens:)
Kristallens Smådjursuppfödning & Omplacering
www.kristallens.wix.com/kristallens
Sajtvärd på degus.ifokus
# 1. Tack så mycket, fråga 2 - alltså de är som du svarade på frågan, vad jag ska göra liksom, läste någon stans att första veckan ska man låta dem vara va? och inte göra rent i buren under den veckan? kanske läste fel? :o När va ungarna leverans klara nu igen då? :)
och de med brunst de var just de jag mena, men de går inte att se när hon brunstar? deem gör de 1 gång i månaden va? men ska jag låta henne gå med en hane en hel månad då? (frågan lät dum men tacksam för svar) :)
# 2. Men du bor väl i västerås eller? :) är du villig att hjälpa mig så får du gärna skriva PM, Jag skulle vara såå tacksam! :)

Det kan vara vettigt att låta de vara den första veckan, men jag brukar gå in o kolla kön redan första dygnet + väga varje dag de första två veckorna. Är honan trygg med är det inga problem alls bara man gör det lugnt och sansat. Byta buren ser jag till att få gjort en tid innan ungarna kommer och sen väntar jag oftast tills de är iaf en månad. Vi har ju så stor bur att den bara behöver städas varannan månad ungefär så just det är inget problem hos oss.
Jag har haft hanen boendes m vissa honom i år innan de parat, så jag skulle nog räkna m att behöva ha hanen i MINST en månad, gissningsvis längre.
Okej tack så mycket!! :)
Men de är väl inte spec hygieniskt att vänta nästan 2 månader? jag kan vänta 2 veckor max men de är för mina djur åker med mig varje- varannan helt till min pappa.
:)

#5 det luktar ingenting o är knappt skitigt i min bur om vi byter oftare. Den är helt enkelt så stor och har så mkt strö i sig att det lilla degusarna lämnar efter sig knappt märks. Ibland behöver hyllos tas ut och skuras, men ströt behöver sällan bytas oftare.
Behöver man byta när ungarna är små, eller precis innan födseln, skall man tänka på att inte störa i boet som honm fixat.
Och ta m sig små ungar när man flyttar var/varannan vecka verkar ju inte heller så lämpligt måste jag säga.
Jaja om du säger de så :)
Jag måste ju inte ta med dem, de gör jag ju för nöjes skull bara, när jag får ungar så får dem ju såklart stanna hemma :P
Är bara borta på helger o då kan mor min sköta dem :P
Japp ja bor i Västerås:) maila mig på kristallens@hotmail.se
Sajtvärd på degus.ifokus
jag tog ditt nummer från din blogg, då jag är dålig på att kolla mail haha ^_^

Låna hane är väl lika knepigt på degus som på chinchllor. Att antingen parar de sig direkt eller så kan det ta flera månader innan honan blir dräktig. Jag har chillor som suttit tillsammans i ett år utan att bli dräktiga och så helt plötsligt en dag så händer det.
#10 de är just de, mina har de tagit ett halvår att para..
Sajtvärd på degus.ifokus
Denna tråd är inte aktuell längre om någon skulle vara vänlig att ta bort den ..