Namn på era degus
Vad heter era degus? Finns det någon särskild anledning till att de fick heta just det? :)
Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Min degus heter Belle för att hon var så vacker och fick mig att tänka på skönheten och odjuret.
Hennes syster hette Pärlan för att hon var en riktig pärla och påminde så mycket om Pärlan från piff & puff 
Med vänliga hälsningar, Sophia
Medarbetare på Matlust och Exotiska djur

Namn är alltid ett problem här. Jag har döpt så enormt många hundar (100-tals) när jag bodde i spanien och jobbade på ett rescue och då jag tycker att alla förtjänar ett eget unikt namn blir det ju lite problem då…
Här hemma bor
Gnejs - vittecknad hane som var odöpt när han kom. Hade växttema på de två tjejerna som fanns här då och tänkte att stentema kunde passa in där med.
Vega - kom som omplacering och hade redan namnet Vega
Azul - betyder blå på spanska och då hon är blå passade det bra tyckte jag. Är svag för spanskan och min uppfödning, Estrellado´s, betyder stjärnklar/stjärnbelyst på spanska.
Mynta - på stamtavlan heter hon Magica, men jag ville återgå till växttemat lite igen och Mynta passade på sötnosen.
Sen så ha jag två kullar m ungar just nu och de heter
Citrus - uppenbart vad det är ;)
Cocos - oxå uppenbart kanske, hon är rejält vittecknad och kommer bli kvar här hemma.
Carum - en vittecknad hane, Carum är släktet för Kummin. :)
Calluna - ljuvlig tös, Calluna är släktet för ljung
Carex - pojke och Carex är släktet för ett halvgräs
Darwin - pojken i D-kullen. Borde väl nästan behålla honom m tanke på hur bra hans namn passar in m alla andra typ :D
Damselfly - ljuvligt söt liten tös. Betyder flickslända på engelska
Dragonfly - flicka o gissar att de flesta vet att det är trollslända på engelska.
Så ser det ut hemma hos oss nu. Här har tidigare bott en Akilles, Bea, Vilma, Linn, Olga (lääänge sen) och en Thuja, Phlox, Arginin, Alanin, Aspargin, Betula, Bellis, Borago & Bidens
Här hemma bor det 8 degusar som heter:
Toker - Toker fick namnet då han skulle vara överallt och ingen stans när han var liten. En riktig tokstålle helt enkelt.
Cesar - Cesar fick namnet av den enkla anledningen att jag gillar det.
Zeuz - Zeuz fick namnet då jag gillar mytologiska namn.
Bam - När jag tänker på namnet "Bam" så tänker jag på en kaxig buspojke. Det är precis vad Bam är.
Timothy - Timothy fick namnet då jag ville ha ett namn som började på T och jag gillar namnet
Jane Christie - Jane är en viltblå finsk import som hade namnet när jag fick henne.
Gwaihir - Gwaihir föddes i "Sagen om ringen-kullen". Där ville jag ha namn som inte var typiska sagan om ringen namn.
Dobby - Dobby föddes i "Harry Potter-kullen". Jag valde namnet Dobby då jag gillar honnom som karaktär.
Med Vänliga Hälsningar Åsa och Djuren, http://athelas.cybersite.se/
De degus jag har nu heter Kaos och Totte. Kaos fick sitt namn för att när jag hämtade honom från Göteborg gick i princip allt fel. tåget var försenat och när vi väl kom fram var hans burkompis så sjuk så han under natten. Så sen skaffade jag Totte (och Otto som dog av samma sak som Buster dog av). Totte fick heta Totte eftersom jag gillade det namnet så bra och totte passade så bra till namnet Otto :P Degusarna som har jag hade först hette Buster och Busifer och de fick bara de namnen eftersom det verkligen passade in på dem :)
Jag har fem degus.
Lilli och Sussi som är kullsystrar och min far bestämde namnet.
Det passar perfekt till dom. Blonda och storbystade! nej jag skojade:P
Men Sussi är "jordgubbsblond" en vacker model. Medans syster Lilli är mer "knuttesyrran" bråkisen som är mörkare i pälsen.
Sen har jag familjen Presley.
De döpte jag före jag hade köpt dom, döpte de i affären för jag så gärna ville ha dom.
(Mamma) Priscilla, "Big mama, Mama Cilla, Cillis osv" många smeknamn på henne. Vacker rund boll med en halv svans.
(Pappa) Elvis, riktig kvinnokarl och beundrar sin fru väldigt.
riktig charmputte som gillar att bli kliad under magen.
(Barnet) Lisa-Marie som är 7 månader gammal.
Hon är väldigt lik Elvis till beteendet och utseendet.
Alla är Agouti färgade med endel lite ljusare än den andra, som Sussi som är lite mer "jordgubbsblond" vill säga ljusare med röda toner.

Agda och Hedvig. Omplaceringar så de hette så i sina papper och jag hade jättesvårt att komma på andra namn. Jag väntar fortfarande på att det ska komma till mig men nu har det gått så lång tid att de nog kommer få fortsätta heta Agda och Hedvig :P. Dock brukar jag kalla Agda för "Pipen" då hon kuttrar och piper så sött när man kommer med godis till henne ;)

MIna hade namn ur bibeln, Ester och Rut, hade en hane som hette Garbriel, minns inte just nu vad ungarna hette, har nog regpapper kvar någonstans dock. Jag raggade mina i SGF, där jag även ställde ut dem i petclass några gånger, samt i standard då en engelsk domare var här.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
Min heter Gschecheck. (Uttalas schäshäck, kallas Sjösjuk.)
Jag, pappa och en vännina hade handlat och var påväg hem från skolan när jag såg en "bortskänkes"-annons gällande en deguhane, som vi såklart hämtade upp.
Min väninna fick döpa honom, Gschecheck betyder typ Gregory på polska. (:

Jag har två stycken sötnosar som springer runt här hemma,
-Cherry som fyllde 2 år nu i Januari.
Namnet Cherry tog jag eftersom att jag hade lite frukt och bär- tema, men även att det skulle börja på C.
-Chess som är mamman av dessa två.
Ja, hennes namn är ingen frukt eller ett bär men det var min systers degus (dock är det som min eftersom att det är jag som sköter allt omkring dem) utan betyder Schack på japanska.
Men det börjar iaf på C (:
När vi började ha degus så hade vi Chess och Chili.
Men det visade sig att de hade med sig 7 ungar på köpet (därav Cherry).
Det var en jättekul upplevelse att ha ungar men vi kunde ju inte ha nio degus så vi fick sälja 6 av ungarna.
Då hade vi Chili, Chess och Cherry kvar, fast sedan efter ca en vecka så började Chess och Chili fajtas om ungen Cherry.
De började bita varandra och vara aggresiva mot varran, så då bestämde vi oss för att det skulle bli bäst att adoptera bort Chili eftersom att hon var redan skadad och vi ville inte riskera något. Då är man ingen bra djurägare.
Så vi satte henne i en egen bur direkt efter bråket och hon fick en ny kompis som hon funkar bra med, i en annan familj.
Så nu har jag Cherry ooch Chess som ligger och sover i sin bur bredvid mig just nu.
.
Med Vänlig Hälsning Lisa
"I världen är Du bara en person,
men för någon är Du hela världen" -83an, familjeliv
Min första degu hette Tanja, henne fick jag ta över från en kompis. Sedan skaffade jag Isa och Sirana. Sirana är en feminim variant på Sirane som är ett namn jag kom på som barn. Sirana är även namnet på mitt företag nu =). Isa kom min kompis på, det passade bra med Sirana så då fick det bli det.
Ni försöker jag komma på nya namn till nykomlingarna som jag hoppas ska dyka upp snart.
Hos mig bor
Piff, en omplacering som hette så när vi fick honom, då tillsammans med brorsan Puff, som tyvärr gick bort helt oväntat för två månader sedan.
Flash, även han en omplacering som tog med sig namnet.
Keks och Krümel (kex och smulan, på tyska) bara därför att det lät roligt tyckte jag.
Vi gick igenom en hel lista med möjliga namn och till slut så fastnade jag för de här.
Tidigare har jag haft Mesti, Ukko och Piru. Jag slog upp ett finskt ordbok och försökte hitta ord som passade till deras karaktär. Mesti (mestari) var mestaren eftersom han var smart. Ukko var farfar eftersom han var långsammast och älskade värme och lugn och ro. Och Piru var, tja, fan därför att han var så fräck. 
Värd på Natural Horsemanship; www.ap-horsemanship.com
Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.
Darwin: Han är en viltblå vittecknad hane, helt underbar! Älskar att va med mamma (jag) på allt ja gör! Han fick namnet Darwin för de är mitt favoritnamn! Edwin: Även han är en viltblå vittecknad hane som älskar att följa med på allt! Nyfiken i en strut är han med! Han fick sitt namn för ja tycker de är fint och för de passar med Darwin! Melwin: Denna lille pojke är en agouti vittecknad hane som även han älskar att följa med på roligheter! Han älskar att sova i tröjärmen! Även han fick sitt namn för de är superfint enligt mig och för de passar med dom andra grabbarna. Puff: Puff är en agouti hane som kom hit som omplacering då hans bror gick bort. Han är en helt underbar kille som verkligen anpassat sig och fått tillit till mig på mindre än en månad! Han hade sitt namn när han kom hit men han passar bra i sitt namn! Elwin: Denna lille kille kom hit igår så vi håller fortfarande på att lära känna varann men de går åt rätt håll då han är riktigt framåt! Han är viltblå Och han fick namnet Elwin eftersom min syster tyckte de passade honom och för de va fint! Lillan: Detta va min första hona! Hon är en agouti hona som är den som alltid ska ut först och sitta på axeln! Hon är framåt och nyfiken och sitter helst inte still;) Jordens finaste tjej! Hon fick sitt namn eftersom hon va den lilla när hon kom hit, nu är hon dock den stora av henne och hennes syster;) Bambi: Denna flicka är egentligen min systers men hon bor men alla honor bor ihop! Hon är agouti och är Lillans syster. En framåt tjej som älskar att sova i luvan! De va min syster som döpte henne och de va för hon tyckte de va fint! Dessutom passar hon i sitt namn! Cornelia: Detta är en agouti vittecknad hona som gärna sitter med ryggen MIT min rygg och tittar ut ur tröjan! Hon va döpt när ja köpte henne av Johanna på Midgårds och hon passar i sitt fina namn! Wilma: Denna flicka är agouti vittecknad! Är en riktig liten mammagris och vill alltid ligga innanför tröjan! Superfin tjej som fick sitt namn för ja tycker de är fint! Blomman: Denna lilla tjej är en viltblå vittecknad tjej som även hon är min systers men hon älskar att vara med moster (mig) ;) En framåt och söt tjej! Hon fick sitt namn av sin mamma (min syster) och hon är en liten blomma^^ Plopp: Denna flicka kom hit med sin syster Popcorn som omplaceringar då ägarna hade tröttnat.. Två helt underbara flickor som fick förtroende till mig på en gång! Popcorn finns i himlen med våra andra saknade djur:( vila i frid älskling
Kristallens Smådjursuppfödning & Omplacering
www.kristallens.wix.com/kristallens
Sajtvärd på degus.ifokus

Numer har vi även en liten Ethology, eller Etti som hon kallas, här hemma. Som etolog kändes det passande när det var dax att döpa tösen född i E-kullen ;)
Tequila - För jag har alltid tyckt att de var fint helt enkelt :)
Nougat - Favorit godis och jag tycker hennes ljusa slingor i de mörka påminner lite om nougat ;)
Fiffi - hade sitt namn med sig. Hon är 7 månader och storasyster.
Småtjejerna är 8 veckor och heter Gullan (efter en karaktär i Ice Age 4) och Doris (efter den förvirrade fisken i Hitta Nemo).
mina fyra små älsklingar hette:
Poppi - det passade henne! hon såg ut som en liten poppi.
Fluffy - ja.. inte för hon var fluffig iallafall.
Moe - sött namn på en liten degu
Ludde - bara för jag älskade det namnet
dessa fyra småttingarna är så himla saknad här hemma. :(
Mina killar som kommer hem imorgon kommer att få heta Whiskey och Konjak. Vet några som har katter med de namnen och tycker det är lite kul. Och så tycker jag att de fungerar så bra till degusar.