Systrarna...
…Fiffi, Gullan och Doris är nu våra nyaste familjemedlemmar! Jag är helt förälskad i dem! Fiffi är ca 7 månader och har samma föräldrar som de 7 veckor gamla småsyskonen, Gullan och Doris.
Jag har aldrig haft degusar, men blev förälskad i en kompis tre deguskillar. När barnens gerbiler dog för ca ett halvår sedan blev det väldigt tomt i huset. Jag insåg att JAG saknade djuren. Att JAG ville skaffa djur för MIN skull, inte för barnens. Så föll tankarna tillbaka på degusarna…
När jag sedan hittade degusbebisar på Blocket var steget inte långt. Huvudet på sne och kärleksfullt leende mot maken så var saken OK. Jag tingade honorna (eftersom min kompis har hanar, IFALL man möjligen nån gång i framtiden vill ha bebisar… Och att killar/män är väldigt dominant i den här familjen! Tre söner, make och Zorro, undulat är fyra killar mot två tjejer, jag och Zmulan, undulat… Måste jämnas ut såklart!) och min kompis följde med till Hönö och hämtade dem. Kärlek vid första ögonkastet<3<3<3!!! Inte nog med det, vi fick med storasyster Fiffi på köpet!!! Och jag som helst hade velat ha tre stycken :-)!
Det var som att allt var meningen, från början till slut. Nu har de bott här i snart en vecka. De är så mysiga och gosiga! När jag öppnar buren för att ge dem mat eller så, kommer de alla tre som små skott och hälsar. De små vill gärna krypa upp på axeln, in under håret i nacken och gosa. Gärna ligga där och sova en stund (Doris sov där i två timmar i går kväll!!!). Gullan var med mig och rensade svamp idag, hon kröp runt i min kofta och ut på armarna, blev blöt i vattenstrålen och kilade snabbt upp i nacken under håret igen <3. Så nyfiken och orädd<3!!!
Jag är så himla nöjd med valet av degusar! De är så trevliga och mysiga. Det känns som att de är lätta att få tama, de är lugnare än gerbilerna och så himla personliga!
Har läst en hel del både här och på andra ställen om dessa underbara djur. Många djur har jag haft genom åren, men aldrig degusar. Det verkar som att det finns många kunniga människor här på denna siten (som jag blev tipsad om av min kompis), så jag lär återkomma hit med både det ena och det andra som dyker upp under resans gång!
Hej sålänge!!
Grattis till nytillskotten!
Kristallens Smådjursuppfödning & Omplacering
www.kristallens.wix.com/kristallens
Sajtvärd på degus.ifokus
Vad kul! Grattis!
Jag får hem mina killar på fredag och jag är så nyfiken på vad det är för individer.
Vilken härlig historia!
Välkommen hit, och grattis till dina fina tjejer. ^^ Har du någon bild på flickorna?
Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor