Degus iFokus

Degus

Etiketthälsa-skötsel
Läst 3199 ggr
Deluxray
0

Växer den ut igen?

Båda mina degus har tappat päls. Växer pälsen ut igen sen eller kommer dom alltid ha tappad päls?

hhejlollo
1

Hur menar du med tappat päls? Är de stora fläckar?

Kristallens Smådjursuppfödning & Omplacering

www.kristallens.wix.com/kristallens

Sajtvärd på degus.ifokus

ähnchen
1

Vad är orsaken till att de tappat päls?

Vanligtvis växer pälsen ut igen om man botar orsaken. Att de tappar päls kan bero på saker som allergi, stress eller parasiter.

Som #1 säger hur stora är fläckarna och hur ser de ut?

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

Deluxray
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#1 I ansiktet på den här bilden.

Deluxray
0

#1 Och vid framtassarna på den andra degun.

Vi har sett att hon som har tappat vid tassarna har bitit ibland, men inte alls ofta. Hon med tappad päls i ansiktet har vi ingen aning om hur.

ähnchen
3

Det är typiska ställen där degus plockar päls. I ansiktet kan de naturligtvis inte göra det själv så då har den ena putsat kompisen lite väl mycket. Är huden torr och ren, dvs inga sår eller fjäll?

Om huden ser sunt ut är det högst troligen "pälsplockning" som pågår. Den ena degun är stressat över något och du får stora äran att hitta orsaken. :)

Är buren för liten (inte nödvändigtvis enligt lag men kanske för individen) eller har för lite intressant inredning? Släpps dina degus ut med jämna mellanrum? Har ni andra djur som hund eller katt som kommer nära buren? Har buren flyttats till ett annat ställe?

Här hittar du mer info kring detta samt tips vad du kan göra:  http://www.degutopia.co.uk/degufurpull.htm

Är huden fuktig eller finns det fjäll där pälsen saknas behöver du nog söka upp en veterinär som kan ta prov för att kunna ge rätt behandling.

Lycka till!! Glad

Deluxray
0

Tack så mycket, får se hur det går :)

Deluxray
1

Åh, vad glad jag är! Glad Pälsen på hon som tappat i ansiktet har börjat växa ut igen! Vi i min familj är nästan säkra på att hon tappade päls när hon bet i gallret, men nu har vi inget galler Skrattande

ähnchen
0

Åh, så skönt att höra! Glad Hur går det för framtassarna på den andre?

Deluxray
0

Hon sitter och biter på den ena Rynkar på näsan Vi vet inte hur vi ska göra, om man gör om buren börjar hon bita igen när hon har undersökt hur det ser ut. Vi gissar att hon är lite stressad då vi bytte ställe på buren och bytte bur för 2 månader sen. Men det konstiga är att hon bara biter när nån går in i rummet och går till buren, då "krafsar" hon på glasdörren och biter lite. Rynkar på näsan

ähnchen
0

Hmm, ja, flytt och byte av bur kan ju mycket väl vara orsaken. Och om man sedan bygger om i det goda syftet att göra det intressantare för dem blir de kanske ännu mer stressade. Det verkar inte ge något i ditt fall men du får känna efter. Det kanske är bättre att de får ha det lugnt ett tag.

Får dina degus grönsaker med jämna mellanrum? Vitaminer kan hjälpa mot stress, framför allt vitamin C och de olika B-vitaminer. Mineraler som magnesium, kalcium och kalium hjälper också. Jag har gjort en tabell av lämpliga grönsaker och deras innehåll. Jag kan skicka den om du är intresserad. Jag gjorde den på tyska och behöver översätta den först. Kommer spontant inte på alla ord just nu… :-/

Deluxray
0

De har inte fått omgjort på ett tag nu.

Tack, vi kan testa med grönsaker :) När vi köpte dom hade dom fått en pytteliten paprikabit max 1 gång i veckan. Vore snällt om du skickade en tabell :)

Adrina
0

Degutopia har en grönsakstabell också: http://www.degutopia.co.uk/deguveg.htm

Fast det finns fler grönsaker än dem de kan äta.

ähnchen
0

Här kommer tabellen som jag har gjort. Hoppas att alla ord går att förstå… Tungan ute 

Ja, den på degutopia är mycket bra när det gäller vad och hur mycket de får ha. Jag var mer intresserad av hur mycket av vilka näringsämnen som finns i respektive grönsak. Sedan måste man ju kombinera den informationen med en vettig mängd. Tänkte i det här fallet mest på att det ska gå att se vilka grönsaker som innehåller ämnen nämnda under #10 Glad

Om tabellen: Den innehåller en viss skalering. Ju grönare desto bättre och ju rödare desto försiktigare ska man vara med mängden och hur ofta man ger det.

Deluxray
0

Okej, kan testa det då Glad (Förstår inte allt, så gör det när mamma kommer hem Tungan ute) Tack iaf!