Vittecknat = kortare livslängd?
Jag har lite funderingar när det gäller vittecknade degusar..
Fick nyligen höra att det sägs att vittecknade degusar har kortare livstid, sämre livskraft. Lättare för sjukdomar osv.
Ju mer vitt, desto sämre. Stämmer detta?
// Sofia

Njäe, det lär nog bero väldigt mkt på uppfödningen de kommer ifrån. Det finns ju alltid risker med färgavel, att man missar hälsan så att säga. Vitt är ju annars kännt för att ligga nära "tamt"(orädsla) beteende rent genetiskt.
När jag först kom i kontakt m vittecknat i sverige så användes 5-6 åringar fortfarande i aveln och de som dog var runt 8 typ. Så mycket äldre än så räknar man väl inte m att någon degu blir.
Gnejs är 5 år snart och han visar inte minste tecknet på att åldras än (tack o lov). Han är faktiskt den äldste degun jag har haft insåg jag nu! Sen så föll ju Mynta bort för inte så länge sen och hon var ju jätteung (2,5 år), men jag kopplar det inte till hennes färg utan snarare hennes hårda liv.

Däremot har de en annan tillväxtkurva som små och är känsligare alldeles precis i början! Ofta har de sämre päls när de föds med.
Kanske var det de de menade? Vem det nu var som sa det?
Intressant! Det jag hörde var nog en äldre "teori", och allt ändras ju med tiden.
Jag är inte alls insatt i degu-genetik ännu, men tycker det är otroligt intressant. Skönt att det vita troligen inte försämrar livslängden iaf! Vill ju inte att min fläckiga herre ska få ett kortare liv pga färgen :(
Finns det någon bra genetiksida för degus, utöver degutopia?
// Sofia

#3 nä jag har inte sett några bra alls. Inte av den typ som finns för möss, gerbiler mfl. Sen så är ju utbudet på färger väldigt litet hos degun än och frågan är väl hur väl utforskade färgerna är. Vitt har ju uppstått på flera ställen tex och då är frågan om de är genetiskt lika egentligen elle rom de skiljer sig åt…?
Vittecknat är ju dominant, så rent krasst behöver ju inte avelsbasen utarmas särskilt mkt, men det är ju nästan bara Tiny Toons som är basen om man tittar tillbaks en bit i stamtavlorna. Tycks vara blått som importerats mest.