Degus iFokus

Degus

Etikettövrigt
Läst 1663 ggr
Heddsan
0

Pepsi nyser!! :(

Ja, fick två underbara små degu killar och Pepsi som är den som är lite mindre i storlek nyser lite då och då, om ni nånsin hört en katt nysa så låter det ung. så :(

Är han sjuk? Vad ska jag göra, vill inte att Pepsi ska dö :( Det här är mina första degusar ♥

Aztrya
0

Aldrig haft Degusar, men har samma problem med en liten råtta jag ska få hem idag (Han har bott hos en vän och hon har berättat detta).

Enligt hon som hade honom först så stressnyser han. Sådär… ny miljö, nytt underlag, nya dofter…

Så det kan ju vara något sådant. (Min tanke. Någon mer degus-kunnig får rätta mig om jag är helt ute och cyklar :P)

Roxie
0

Vad har du för strö i buren? Jag har märkt att mina brukar nysa/fnysa lite direkt efter att jag städat buren. Innan eventuellt damm osv har lagt sig. Sen beror det också på vad för bottenströ man använder.

Jag har STL-strö (kartong) och ibland kan detta damma riktigt mycket, om man får en dålig bal. Spån dammar också en hel del om man inte köper sånt som är ganska grovhyvlat.

// Sofia

Heddsan
0

Tack för snabba svar! :)

Jag har Alspån fast på påsen står det Dry clean, dom rekomenderade det på Djurmagazinet där jag köpte dom :)

Pepsi är just nu inne i deras hus medans Kiwi är pigg och springer runt u buren, han har även varit uppe i min hand några gånger :)

Pepsi ser även lite tröttare ut i ögonen, imorsen kl. ung 8 så var Kiwi ute medans pepsi var kvar i deras hus.. :) :/

Aztrya
0

Vet inte om Degusar kan dricka det, men… när råttor är hänginga/verkar förkylda så kan man ge dom Roibos te (Rött te utan kaffein), vilket brukar kunna hjälpa. :)

Roxie
1

Isf bättre med kamomillte :)

// Sofia

Heddsan
1

Pepsi är mycket piggare nu, fortfarande lite nysig men han springer runt i buren och leker med sin kompis!♥ Han hade inte druckit nått under tiden då jag var med han men fär ung. en halvtimme sen blev han piggare och drack!:)

ähnchen
0

Hej!

Jag rekommenderar starkt att åka till veterinären med Pepsi. Det kan vara allergi, det kan vara damm men det kan även vara en förkylning. Då kan det gå fort att han får problem med lungorna. Veterinären kan lyssna om det rasslar i lungorna och inleda en behandling om så behövs. Eller så får man visshet om att allt är i sin ordning. Glad

För ett par år sedan har jag haft två degus som dog av följderna av en förkylning eftersom det inte fanns någon behandling då. Idag finns det tom antibiotika som de små liven klarar av. Om det visar sig vara allvarlig är det desto bättre ju tidigare behandlingen inleds. Jag vet att det kostar att åka till veterinär men det är värd det.

Det du kan göra tills du får en tid är att iakta degun noga. Är nosen fuktig när Pepsi nyser? Far han med tassen över nosen ofta? Degus är väldigt duktiga på att tvätta nosen när de är förkylda så det är ofta svårt att se om det kommer ut slem. Är han trött vissa stunder? Andas han annorlunda (tyngre) än Kiwi?

Vitaminer är bra för att stärka immunförsvaret, bäst i form av grönsaker (små mängder!). En eller två blad persilja eller basilika per dag funkar bra eller så varvar man det med en smula brokkoli och ibland lite morot eller paprika. Det funkar även med droppar som man ger i vattnet. Du får titta på doseringen.

LYCKA TILL!!!

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

Heddsan
0

Nosen är inte fuktig då Pepsi nyser, vad betyder det? Förvånad

ähnchen
1

Hur går det för Pepsi? Nyser han fortfarande?

Det kan ju vara så att han är allergisk. Fast om du använder samma strö och hö som djuraffären vore det märkligt om han reagerade hos dig då. Om han nyser flera dagar i rad är det i alla fall inte bara dammet som kliar i nosen. Att de stressnyser har jag aldrig hört, vilket dock inte betyder att det inte kan finnas.

Är det stress borde det gå över inom ett par dagar eller en vecka.

Är det allergi kan du testa det. Börja med ta ut all strö ur buren och lägg in en filt istället. Obs, använd grövre tyg där de små klorna inte kan fastna. Som bäddmaterial kan du ge hushållspapper. Ersätt höet med höpellets eller hökakor. Håll buren särskilt rent.

Går nysandet inte över eller blir avsevärt mindre efter ett par dagar behöver du i alla fall åka till veterinären. Om de inte hittar något vid den vanliga undersökningen be dem att röntga degun för att se om något blockerar näsan.

Jag håller tummarna!!!

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

Heddsan
2

Jag har inte hört nått nysande dom senaste dagarna :)