Degus iFokus

Degus

Etikettatt-äga-degus
Läst 2042 ggr
Jonaflax
0

Degus och temperatur?

Läste nyss i en artikel (inte här) att degus kommer från bergtrakter och tål kyla ganska bra.

Någon annastans läste jag att de gillar värme (att sola t ex).

Det jag egentligen funderar på är om det skulle gå att ha en degubur i mitt lilla kaninhus.
Har för avsikt att ha plusgrader i huset, men inte så många, för kaninerna ska ha en liten utgång till hagen även på vintern.

Inte aktuellt att skaffa degu nu, men jag blir mer och mer sugen på att skaffa det. Kanske får vänta tills kaninerna går ur tiden om det inte funkar.

En sak till - kan de vara ute sommartid? Om man bygger en rymningssäker voljär.

**Besök mina kaniner på hemsidan och i bloggen. **

Wand
0

Chinchillor lever i naturen uppe i berg där det är kallt och fuktigt, men en tam chinchilla tål inte detta klimat alls. Därav kan jag säga att deras naturliga instinkter inte alltid passar våra domesticerade husdjur. 

Sedan vet jag inte alls hur det är med degus så det får någon annan svara på, men som jag har uppfattat det så är inte degus några utomhusdjur.

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

hhejlollo
0

De finns som som har sina degus ute i en ombygd kaninbur men endast under sommaren. Jag har dock mina i vårt garage då min pappa byggt det så vi har det till djuren. Där inne blir det inte varmt men heller inte kallt, det är lagom temperatur! Dessutom är det viktigt att dom inte utsätts för drag. Men det stämmer att dom gillar att ligga och sola när solen är framme men dom ska varken ha för varmt eller för kallt!:)

Kristallens Smådjursuppfödning & Omplacering

www.kristallens.wix.com/kristallens

Sajtvärd på degus.ifokus

Adrina
1

Säger som de andra. Men degus tål betydligt bättre kyla än värme! ca 25+ grader och det blir för varmt för dem, därför är de viktigt att inte låta dem vara ute på sommaren om under högtrycks veckor m.m.