Degus iFokus

Degus

Etikettmat-och-vatten
Läst 2171 ggr
Strandfrun
0

Detta med maten...

Mina tre degustjejer är väldigt matglada! De får enbart speciell degu-mat samt gräs. Ibland lite gurka, sallad och morötter också. En av dem är 8-9 månader och de två andra är ca 3½ månader. De äter tillsammans upp 600 gram på ca en och en halv vecka.

Jag tänker att så länge de växer och får nyttig mat så är det ok att äta så mycket de vill. Därför har de i princip fri tillgång till mat. Dock känner jag mig osäker eftersom jag vet att de är känsliga när det gäller maten.

Jag har frågat i djuraffären och har fått lite olika råd. Någon tyckte att jag skulle ge morgon och kväll i begränsad mängd. En annan sa att så länge de växer anpassar de själva hur mycket de ska ha och att det reglerar sig självt när de blir äldre och slutar växa. Dock har jag förstått att personalen i djuraffärerna här i stan har begränsat med erfarenhet av just degusar så därför tänkte jag höra här vad ni har för tankar kring detta.

Ska växande degusar ha fri tillgång till mat?? Och hur länge växer de?

I övrigt kan sägas att de är alla tre pigga, alerta, nyfikna och de beter sig verkligen hungriga när maten kommer! De står alla tre med tassarna på luckan när jag öppnar den och slänger sig ut. Kommer de åt så hoppar de gärna ner i matkartongen innan jag ens har hunnit lägga in mat i skålarna <3!

Hoppas ni vill hjälpa mig att resonera kring detta!

/Strandfrun med matvraken Fiffi, Gullan och Doris

smurfan-13
0

Första frågan är vilket foder de får?

Jag har gett mina växande degus fri tillgång på kraftfoder, men i begränsad mängd ;) Om en vuxen skall ha ca 1 msk/dag så ger jag minst det dubbla till växande djur, men förutsätter då att det skall bli lite över. Är det ett bra foder (se degutopia för lista över bra foder) så skulle jag ge fri tillgång till så unga djur utan att oroa mig.

Väga djuren regelbundet kan vara vettigt. Den äldre är snart vuxen och då kan mängden mat till den kanske behöva begränsas innan de yngre är färdigvuxna.

MoaL
0

Nog tycker jag att 1,6 kilo torrfoder i månaden låter som rätt mycket till tre degus, oavsett fodersort? Fast det kanske bara är jag som är fjantig eftersom jag de senaste månaderna inte har gett mina degus något torrfoder överhuvudtaget. :)

Själv har jag aldrig kunnat ha fri tillgång till torrfoder till mina tjejer, inte ens när de var ungar, då de dels slogs om fodret, men också för att de prioriterade det före hö. Äter dina degus tillräckligt mycket hö, Strandfrun?

Var även försiktig med morötter och liknande, det innehåller ganska mycket socker. Sallad och gurka innehåller ingenting märkvärdigt i näringsväg, så ge hellre mer näringsrika grönsaker. :)

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Strandfrun
0

#1 Just nu får de Vitakrafts VITA special för degusar. Det står inte så mycket på paketet om vad det innehåller, mer än att det inte är nåt socker tillsatt samt att det är tillräckligt mycket fibrer (15,5 %, över 15% är bra enligt degutopia).I djuraffärerna här i stan finns det inte så mycket alternativ när det gäller degu-foder. De säljer inga degusar själva och foderutbudet är väldigt begränsat. Kanske finns det nåt bättre foder som man kan beställa via nätet?? Vet du eller någon annan?

När är de färdigvuxna? Jag har också tänkt att Fiffi kan få komma ut medan de små äter först.

Jag vägde dem nu och de små väger 138 gram/147 gram och Fiffi väger 173 gram.

#2 Ja, visst låter det mycket! De har fri tillgång till hö och färskt gräs, men det är nog som du säger, de föredrar torrfodret.

Det är lite gnabbande kring matskålen här också, men inte så att de slåss eller att någon inte får. Det är främst en av de små som vaktar på matskålen, men inte så att det känns oroväckande. Än så länge i alla fall, självklart har jag koll på hur det utvecklar sig. Jag har två skålar i buren.

Tack för era svar!

Vattnadal
1

Gör lite reklam för mitt företag då, fräck som jag är. Flört

http://draghundcenter.se/webshop/index.php?route=product/product&path=55_53_92&product_id=119

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

MoaL
0

#3 Jag kan tyvärr inte så mycket om det fodret, så jag kan inte yttra mig med någon säkerhet om det. Förhoppningsvis finns det någon annan som kanske kan säga något mer om det?

De ska ju ha hö som basföda, och äter de mer torrfoder än hö så ger man dem för mycket torrfoder. :) Jag hade begränsat torrfodret och låtit dem ha fri tillgång till hö, och sedan gett en bestämd torrfodergiva en viss tid på dygnet - och då i en mängd som inte räcker särskilt länge. :)
Hur skulle ni andra ha gjort?

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Adrina
1

Är det denna du har? Hittar ingen annan vitakraft på degutopia.. Degu Menu är iallafall inte särskilt bra tycker jag.

Själv har jag chinchilla & degu pro. Ganska bra foder tycker jag! Hög halt fiber (som jag tycker är det viktigaste i en degus kost) det är 20% fiber jämfört med degu selective bara 10%. Jag ger dock pellets väldigt sällan, kanske nån gång i veckan eller så.