Hjälp med burtips/bygge
Snart flyttar tre degusflickor in till oss med sin mamma. Så spännande!
Vi har insett att en vanlig råttbur med måtten L80cm B40cm H80cm har för liten golvyta och måste alltså ordna större.
Vilka mått är det som gäller för 4 deguer, som vi inte ska avla på?
Jag funderar på att skaffa en stor låg plastback som man sen ställer buröverdelar i (minst en av dem ska vara ordentligt hög) och fäster samman med möjlighet att kila emellan de olika burdelarna.
På så sätt kan man lätt lyfta bort buren/arna när det är dags att städa och man minimerar hö och spån-spill.
Problemet är att jag inte hittar låga plastbackar som är längre än 80cm, någon som har något tips?
Vi vill också att det ska finnas ett sandbad, har tankar på ett litet akvarium i plast eller glas för att det ska vara lätt att byta och så att vi inte får sand överallt. Här är frågan, hur djupt får det vara? Finns det "drunknings"risk i sanden om det blir för djupt? Givetvis ska det finnas stege eller dyl att klättra upp och ner för. Tips?
Garderobsbur är tyvärr inte ett alternativ.

För 4 degus som ej är i avel krävs en bottenyta på 0,6 kvm. Vissa säger att denna yta måste vara "hel" och att tex två sammansatta burar m en öppen lucka emellan inte är godkänd som den totala ytan då, utan enbart som den största hela ytan.
0,6 kvm får du tex genom 70x90 cm, 80x80 cm, 100x60 cm. Sen måste buren enligt lag vara 40 cm hög, men personligen skulle jag säga absolut minst 60 cm och uppfyller bottenytan precis minimimikravet så är ytterligare höjd att föredra.
Har inge tips på backar annat än ikea.
Okej, tack!
Men då skulle ju problemet med "hel" golvyta lösas om man tar bort kortsidorna helt på de två burarna och svetsar ihop dem…
Blir nog så att vi får svetsa ihop två plastbackar också, så det blir ordentligt med utrymme.
Nåt tips om sandbadet?
Du skulle inte kunna höra med nån plåtslagare som kan göra metallbotten åt dig? Mina degus gnager gärna på plast om de får chansen och det är inte så bra.
mvh http://johannafranssonfoto.blogg.se/
Medarbetare på Degus
Kanske det :) Tanken är ju iofs att buren står i plastbacken så att det inte finns mån kant att få tag på. Men det tål att tänkas på!