"Nyser"?
Min ena degu (Doris) låter ett lite nys-aktigt ljud med några sekunders mellanrum. Jag upptäckte det när jag gick in till dom och har inte hört det förut. Vad kan ha hänt? Nu vet jag inte om det har fortsatt sen jag kastade mig till iPaden för att fråga här, men jag skulle bra gärna vilja veta varför hon kan ha låtit så ;)
Det kan ju faktiskt vara så att hon nyser. Du får hålla lite koll på henne. Antingen så har hon bara fått lite damm eller sand i näsan. Då slutar det snart. Eller så har hon blivit förkyld. I det fallet får du kolla mera, om det kommer slem eller inte, om hon får bra luft i alla fall, om hon verkar vara trött, tröttare än vanligt alltså.
Värd på Natural Horsemanship; www.ap-horsemanship.com
Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.
De kan va förkylning, min första degu, Lillan, dog för ett par dagar sen av en förkylning, ja fick tid till vet två dagar efter de upptäcktes och tyvärr va de försent!:'( Ring vet och kolla för säkerhets skull!
Kristallens Smådjursuppfödning & Omplacering
www.kristallens.wix.com/kristallens
Sajtvärd på degus.ifokus
Kan ju vara vanlig allergi. Har du Butt bottenströ den närmsta tiden? Kanske fått strö av sämre kvalité med mycket damm tex. Vad använder du för strö?
// Sofia
#1 Hon nös lite när vi kom och snorar ibland (fortfarande), men väldigt, väldigt sällan. Jag kan inte se att hon verkar tröttare, hon har alltid varit lite försiktigare än min andra degu Dolly för att hon har tappat svanstippen.
#2 Stackare! Men jag tror inte att det är förkylning, och så får jag nog inte ringa för att mamma tror nästan aldrig på vad jag läser här :/ Men jag håller koll, om det blir värre ska vi absolut ringa/åka dit :)
#3 Jo, kanske kan det det. Jag byter strö varje gång jag gör rent, men jag använder alltid samma sorts spån. Jo, det dammar lite när man häller ner det i buren så hon kan ju ha dammallergi?
Jag använder Alspån, minns dock inte vilket märke.
Se till att hon får vitaminer i alla fall. Ge henne en liten grönsaksbik varje dag, brokkoli eller spenat innehåller mycket vitaminer. Eller så kan du ge droppar i vattnet.
Det skadar inte och om det är en förkylning får hon lättare att klara av den. Degus har tyvärr en benägenhet att utveckla lunginflammation av förkylning så det är bäst att vara försiktig. Är snoret gult måste du åka in med henne! Det är ett tecken för en infektion. Det finns idag antibiotika även för de små. Veterinären kan avgöra hur alvarligt det är och om det till exempel rasslar i lungorna.
Prova med pappersströ. Det dammar bara lite, är inte allergiframkallande och funkar lika bra som spån renhetsmässigt. Det finns inte i alla små butiker men brukar finnas hos de större som även har hästströ.
Okej, vi kan testa med grönsaker. Droppar i vattnet kan vi nog inte.
Okej, heter det bara pappersströ när man köper det?
? Varför kan ni inte ge droppar i vattnet? Finns att köpa i varje djurbutik och doseringen står på flaskan. Fyll degusarna vattenflaska med vatten och tillsätt angivet antal droppar. Busenkelt. :)
Det finns olika sorters pappersströ. Vissa är gjorda av tidningspapper vilket inte är så lämpligt pga av tryckfärg. Det är gjort till hästar och de käkar sällan ströet. Men det finns även gjort av oanvänd papper som kommer till exempel från tillverkningen av pappersförpackningar. Kolla med nån butik som säljer strö och foder.
Jag ger droppar i vattnet, de ska va en liten liten droppe bara, går jättefort!:)
Sajtvärd på degus.ifokus
#7 Okej, jag tänkte mest på att jag kanske inte hittar det i affären ;) Men jag gav brokoli idag, Doris gillade det verkligen :) Skillnad var det på Dolly, hon ville absolut inte smaka :P
#8 Okej, jag ska se om jag hittar det i affären. Tror ni att Djurkompaniet eller Arken Zoo kan ha pappersströ och droppar?
Arken har iaf droppar :) kolla om RS har pappersströ, vet iof inte om de är tidning men de går ju att kolla!
Sajtvärd på degus.ifokus
Okej, men vad är RS? :)
RS Mustang är ett företag som säljer hästprodukter:)
Sajtvärd på degus.ifokus
Aha, vet inte om det finns här jag bor :/
#13 Djur och natur har också. Annars brukar lokala foder/spannmål/lantbruksbutiker ha det också.
mvh http://johannafranssonfoto.blogg.se/
Medarbetare på Degus
Okej, men nästa gång jag åker till djuraffären ska jag titta efter droppar och pappersströ alltså :)