Degus iFokus

Degus

Etiketthälsa-skötsel
Läst 2060 ggr
Pigges mam
0

Kastrering av hane?

Hej!

Vad har ni för erfarenheter av kastrering av hanar?

Förändras beteendet o personligheten?

Risker??

smurfan-13
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag kastrerade Gnejs förra sommaren. Han har inte förändrats gällande personlighet, inte heller gått upp i vikt (vilket man alltid skall hålla koll på efter en kastration oavsett djurart!).

Det är alltid en risk att söva så små djur, men det är betydligt säkrare idag (om veterinären kan sin sak) än det var för x antal år sen.

Gnejs drabbades även av en infektion och fick ganska så ont efter sin kastration. Han fick smärtstillande och antiinflamatoriskt en vecka. Sen åt han antibiotika i närmare en månad efter kastrationen innan allt var bra igen. Under denna tiden fick han bo själv och på tidning/fleecfilt som städades minst 2 ggr om dagen (då såren även rengjordes).

Han var lite låg när han hade ont och tappade en hel del i vikt, men repade sig m lite extra kärlek.

Vi betalade 900:- för det och då ingick alla återbesök vi fick gå på iom komplikationen.

Stormkast
0

Jag kastrerade min nu avlidna hane för några år sedan. Han la inte på sig i vikt, förändrades inte personlighetsmässigt och det tillstötte inga komplikationer efter ingreppet. Han mådde nog lite dåligt och var inte så social kanske 4-5 dagar efteråt, men sedan var det samma lugna, glada och sociala kille som innan.

Som föregående användare skriver är det alltid en risk att söva djur och särskilt så små. Jag har mist två friska och unga chinchillor under och efter kastreringar.

Minns inte vad deguns kastrering gick på, men inte över 1000.