Hane jagar honor = Bråk
Hejsan!
Tog precis hand om en hane som blivit ensam. Har två honor sen tidigare. De är nu runt 7-8 månader. Hanen 2 år.
De har bara gått ett par dagar, men haft dom i en bur som ligger vägg i vägg med varandra. De har fått dela lite leksaker, och verkar allmänt väldigt nyfikna på varandra.
Om de kommit nära varandra genom gallret så har de nosat och kvittrat fint mot varandra.
Så tänkte jag att de skulle få träffa varandra på riktigt idag, i hallen…alltså ett mer neutralt ställe. De börjar bra…de springer runt lite. Kommer fram till varandra. Börjar putsa varandra lite fint…men sen börjar hanen jaga honan mer och mer. Och efter 5-8 sekunder så tröttnar hon på de och vänder sig om och de blir lite småbråk.
Då separera vi dom till varsin del av hallen….men bägge verkar söka kontakt med varandra. De är bara det att de går över styr när hanen blir för på…annars verkar de verkligen trivas med varandra. Några tips? (tog en hona i taget, med i princip samma resultat)
Tänkte att de kunde få va kul för honorna att få bli mammor…samt för mig själv :) Annars är jag väl inne på att kastrera hanen, men läste att de inte behövde resultera i nån "quick fix". Så vad säger ni? Kanske sämst tid på året att försöka sätta ihop dom?