Degus iFokus

Degus

Etikett: köpes-säljes-omplaceras-transport
Läst 1322 ggr
Pigges mam
0

Degukille söker nytt hem.

Hej på er!

En av mina tre degushannar fungerar inte ihop med de andra två. Det har funkat kanonbra ända tills han blev könsmogen. Då fick han för sej att det var han som skulle vara kungen i buren, vilket inte togs emot med hurra-rop.

Jag var tvungen att dela på dem, annars hade de förmodlingen bitit ihjäl varandra. Har haft dem åtskillda ca två månader och låtit dem träffas nån gång men de verkar inte sugna på att bli sams igen. Tror inte det går att återförena dem igen.

Problemet är att han nu sitter ensam i en bur och verkar olycklig. Han ser de andra två från sin bur. Eftersom jag inte kan ha dem ute samtidigt tycker jag det är svårt att hinna med honom tillräckligt. Han är väldigt mysig och gosig mot oss människor. Jag tycker han förtjänar ett bättre öde än att sitta där ensam hela dagarna och glo. Han är lite mer än 8 månader nu.

Min fråga är därför om nån vill ta sej an honom?? Nån som är beredd att låta honom prov-bo hos sina degusar. Han kanske fungerar bättre ihop med andra individer? Funkar det inte så får ni lämna tillbaka honom hit. Han bor i Jönköping. Pris är inte viktigt, jag vill bara att han får det bättre.

Snälla hör av er om det finns nån som är intresserad!

ähnchen
0

Åh nej! Så tråkigt att läsa! :( Jag hade redan hoppats att allt skulle gå bra när de inte rök ihop direkt efter att ha bott separat ett tag. Jag vågar inte ta honom då min grupp redan är blandat och de börjar lugna ner sig nu. De "små" är över ett år nu och det märks att de inte är lika flippiga längre.

Men jag önskar dig och den lilla killen lycka till!!! Håller verkligen tummarna att han hittar ett bra hem!

Värd på Natural Horsemanship; www.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

Pigges mam
0

Hittar jag inget bra hem så behåller jag honom. Men jag märker på honom att han är olycklig. Kanske är det lättare att sätta ihop honom med andra när han lugnar ner sej lite.. Men det tar sån plats med två burar o hans är inte så jättestor. Den är väl stor nog för jordbruksverket men för en liten degus kan den väl aldrig bli för stor. Det var verkligen inte så här vi hade tänkt oss. Rynkar på näsan

AlexAislinn
1

Det skulle inte vara ett alternativ att hitta en hane till då? Dock är det ju problematiskt eftersom du inte har plats för 2 burar… Vi har nämligen en hane som söker nytt hem annars får vi ta bort våra två (en hane och en hona) för det känns inte schysst att ha de på varsin sida i en bur. Hanen än gudasnäll och har aldrig bitits eller liknande. Han är född hos oss och 2 eller 3 år gammal.

Pigges mam
2

Nä.. Tror inte det. Det tar ju sån plats om man ska ha en  lite större bur, sen är det ju det här med tid… Jag försöker släppa ut dem så ofta jag hinner o eftersom jag inte kan ha dem ute tillsammans så måste jag ha dem ute i omgångar o då blir det inte så ofta jag hinner ha ute alla. De är ju så busiga och gnagiga så jag vill gärna vakta dem lite.

Knäpp som jag är så brukar jag sitta och dricka kaffe med dem på golvet. Skrattande

Kan du inte kastrera din hane då? Tänk vad glada de ska bli när de får vara tillsammans!

AlexAislinn
0

Vi har inte råd. Det funkar inte att lägga ut 600 kronor på det… Sen finns det inga som helst garantier för att han klarar sig :/

Pigges mam
0

Ja det är ju en risk att göra det. Funderar lite på att kastrera min för att kunna omplacera honom med honor.. Tycker inte att man ska avla på honom när han är så aggressiv mot mina andra hannar. Tror att han blir svår att sätta ihop med andra hannar.. Eller så är det personkemin mellan dem som inte funkar. Han är ju jättegosig mot oss människor i alla fall. Men bra kaxig annars. Svårt, hur man ska göra. Får väl vänta och se om han lugnar ner sej när hormonerna lagt sej.

Hoppas att du hittar nån som vill ta hand om dina. Det känns ju aldrig bra att behöva avliva friska djur.

AlexAislinn
1

Ja, det är väldigt svårt… En tidigare hona gick inte ihop när hon var tillsammans med sina två systar och inte heller ensam med den ena, men tillsammans med henne vi har nu så gick det utmärkt! Den andra systern var rätt kaxig av sig, men gav sig trots allt inte på någon annan än just denna tjej.

Vi har fått ett svar från en tjej som är intresserade av hanen, men hon har endast två honor så det känns lite sådär. Då kan han lika gärna vara kvar hos oss.