Degus iFokus

Degus

Etikettbeteende-hantering
Läst 763 ggr
Skittles_1977
0

Biter på naglarna

Vår äldsta flicka, Ninja, nyss inflyttad med sina tre döttrar har en knasig ovana att bita på mina naglar…sticker jag in ett finger mellan gallren på buren ska hon genast smaka på naglarna. Stoppar jag in handen i buren utan godsaker tar hon valfritt finger mellan sina tassar och ska gnaga lite. Hon biter inte av bitar men jag har å andra sidan inte låtit det gå så långt…vill ju gärna ha kvar naglarna ;) En av småflickorna har också vågat sig på detta. Frågan är: hur avstyr jag det på bästa sätt och markerar att det inte är ok, mina naglar är varken mat eller gnagleksak :D

kattamaran
0

Haha. Min Ninja har samma ovana, har låtit det gå längre för att se hur det slutar. Hon brukar ge sig med att bita av en liten bit sen brukar hon ge sig. haha

//Sabina, Ninja och Laisy

thenewbreed
0

mina nykomlingar gör likadant. Först slickar lite på fingertopparna och sen går över till att smaka på naglarna haha. Lite charmigt faktiskt :)

Medarbetare på bildredigering! :)

Skittles_1977
0

Så hon gör det för att hon gillar mig, inte för att bli av med mig? ;)

Adrina
0

Festis gör så med. Men mest av nyfikenhet. När en degus är aggressiv eller trängd är det oftast ett enda hårt plötsligt bett.

Skittles_1977
0

Ja det känns inte alls aggressivt eftersom hon själv får valet att komma fram och undersöka. Frågan kvarstår…hur lär man dem "nej"?

AlexAislinn
0

Jag har "knäppt till" de löst på nosen när våra har fått för sig att smaka :)