Degus iFokus

Degus

Etikettutseende-varianter
Läst 1315 ggr
Roxie
2012-10-28 15:07
0

Färger!

Bara en liten fundering :)

Hur ska en önskvärd Agouti se ut? Tycker det är riktigt spännande med färger och genetik och jag har ju ingen vidare koll när det gäller just degu.

Tycker att min Marshall, som är agouti, har fått en så snygg svart tipping. Har ju ingen aning om det är bra eller dåligt (på guldhamster tex så är det bra). Så därför undrar jag :)

// Sofia

smurfan-13
2012-10-28 15:51
0

Tror inte det finns så mkt "bestämt" om hur färgerna skall se ut. Tycker personligen det är bra så länge det inte finns riktlinjer för hur tex färger/teckningar mm skall vara för då minskar risken m att det blir avlat ännu hårdare på färg tex. Viktigast är ju sunda trevliga dedus :)

Men tycker du det är snyggt m den svarta tippningen så är det ju bra :)

Roxie
2012-10-28 16:01
0

Nej självklart avlar man på sunda och trevliga djur. Det var bara en fundering jag hade :)

// Sofia

smurfan-13
2012-10-28 20:10
0

Jag tror helt enkelt att det är för få uppfödare o för få degus i avel för att någon skall ha tyckt att det är värt att sätta sig ner och skriva ner några "önskemål" m vart färgaveln skall ta vägen. Än så länge har det ju typ bara handlat om att behålla det vita och ta in blått typ.

Det finns ju lite fler hamstrar o hamsteruppfödare om man säger så ;)

Roxie
2012-10-28 20:32
0

Ja visst är det så! :)

// Sofia

Adrina
2012-11-03 18:28
1

På agouti degus mörknar alltid pälsen med tiden. De föds väldigt ljusa men mörknar sen vid fullvuxen.  Jag tycker det är sjukt synd att det finns så få som avlar färg, även om det är som du säger tempramentet som är det viktigaste tycker jag verkligen om färgvariationer hos djur. Hade riktigt kul att få in te.x sandfärgat och svarta till sverige!