Bråk
Mina små hanar bråkar hela tiden, Främst när det gäller mat. Aston gräver ner och sparar till senare och när han gräver upp dessa blir Marmite intresserad och så börjar de bråka.
De låter ju mest än vad det händer saker.
men jag undrar om det är normalt?
Medarbetare på bildredigering! :)
Ibland tvingas man ju ta isär två degusar för att de inte kan hålla sams, men jag vet inte vad du bör göra.
#1 de har ju inte skadat varandra alls hittils så de kanske är bara lite högljudda.
Bråk över mat är vanligt, men det är förstås aldrig bra eftersom det innebär stress och oro, om än inte nödvändigtvis blodvite. :)
Hur mycket torrfoder ger du dem? Mina tjejer bråkar också om mat om de får chans, så jag ser alltid till att de har varsin plats i buren som de kan sitta och äta på utan att komma i kontakt med varandra under tiden de äter. Jag ger också alltid endast så mycket som de äter upp på en gång, så att det inte blir något över att bråka om.
Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor
#3 okej det är en bra idé. jag kanske har gett dem för mycket. Men det är det första ahn gör när han får maten, Gömmer lite och sen äter han det som finns kvar.
Jag ska se om det blir bättre nästa gång!
Jag har också två hanar som kan kivas lite vid matdags. Så jag gör också så att jag har två skålar på två olika platser i buren.
Pojkarna har dessutom lärt sig vilken skål som tillhör vem, så när jag fixar maten så springer de och ställer sig på sin plats :)
Men ibland händer det såklart att den ena äter upp fortare än den andra och då kan det bli lite småtjafs.. Men det har hittills inte varit någon fara alls.
Samma sak när de brukar få godis, då kan de också tjafsa. Men även här har de lärt sig att Peavey alltid sitter på min axel, medan Marshall sitter på min arm.
// Sofia
#5 okey, det låter bra, jag ska pröva göra så! c: