Degus iFokus

Degus

Etikett: boende-och-inredning
Läst 2110 ggr
PoizonBite
0

Storlek på buren

Jag har ett ganska litet rum, begränsade möbleringsalternativ pga ett gigantiskt fönster och en dumt placerad dörr. Detta medför att jag endast har plats med en 60 x 60 cm stor bur. Jag vet att detta egentligen är för litet, men vad tycker ni?

Ge mig gärna tips och idéer hur jag ska göra :)

Adrina
0

Du kan inte bygga buren på höjden? Så de blir 60 cm brett och ända upp i taket? Då får dem mycket utrymme. 60x60 anser jag påtok för litet! Glad

PoizonBite
0

Det har jag tänkt att göra, men tydligen så ska man ha minst 50 x 60 (som också är för litet) per våning :O Däför undrar jag om jag kan ha 60 x 60 på varje våning, eftersom det egentligen anses vara för litet :)

Adrina
0

Vad menar du ''per våning?'' min bur är inte heller speciellt bred.(ca 50 cm) här kan du se den. Du får jättegärna posta en bild på rummet om du vill och inte tycker det är för privat, så kan jag hjälpa dig mer med placering.

PoizonBite
0

Som du ser (hoppas att man får ett ungefärligt hum om hur litet rummet är xp) så får buren bara plats här:

PoizonBite
0

Jag har hört att degusar måste ha minst 0,3 kvadratmeter per våning i buren, men jag kanske bara har misstolkat?

PoizonBite
0

Jo, det ska vara 0,3 kvadratmeter per våning :)

Roxie
0

Ja det är ju ytan som räknas, inte höjden. Så skulle man ha en bur som är tex 50x30 (till exempel) men som är 2 meter hög så skulle den ändå inte uppfylla kraven för vad som är lagligt.

// Sofia

Roxie
0

Så det spelar alltså ingen roll om du har sju våningar om ytan på våningarna inte är 0,3 kvadratmeter eller mer. Lagen säger kvadratmeter (ytan) och inte kubikmeter (volymen) :)

// Sofia

PoizonBite
0

Adrina; vad har du för mått på din bur? :)

Adrina
0

Den är 160cm hög, 80cm bred och 55cm djup, mätte precis. Jag tror nog att du kan få plats med ett omgjort vitrinskåp eller liknande där din bur står nu. Hade ju passat jättebra med möbleringen också med ett vitrinskåp. Även om inte lagen säger att höjden räknas gillar ju verkligen degus att klättra så dem blir nog lyckliga om de får en hög bur också.

Här, är ett vitrinskåp som hade kunnat bli en fin bur med lite snickring

Det här, var också fint, inte lika mycket att bygga, utan det är ju bara att sätta trappor uppför våningarna och nät vid glaset.

Sån här, hade också kunnat funka (fast bredare såklart och mer byggvänligt)

Här var också nästan som de förrförra, lagliga mått också fast får nog inte plats där du ska ha den.

Ja, det är bara att leta på blocket (eller ikea fast då blir de dyrare) nu var det inga mått eller så på dessa annonser men man får ju mejla lite hit och dit och såklart söka på skåp som är nära dig (jag sökte hela sverige nu för att visa exempel bara)

Roxie
0

Jo jag menar ju såklart nte att man inte ha ska ha en hög bur :)
Min poäng var att man inte kan räkna med höjden när det gäller lagliga mått. Att de ska ha en hög bur och klättermöjligheter är för mig en självklarhet :)

Jag tror också du kan hitta ett vitrinskåp/bokhylla att bygga om :)

// Sofia

PoizonBite
2

Jag var på second hand i dag och letade men hittade inget, så på lördag ger jag mig ut och fortsätter jakten ;)