Degus iFokus

Degus

Etikett: sjukdomar-skador
Läst 864 ggr
PoizonBite
0

Kula i mungipan/svansroten!

Min 5-åriga degu har fått en liten kula i mungipan. Den är hudfärgad. Han har även fått en liten utväxt vid svansroten. Är så orolig att det är cancer eftersom det är så vanligt bland smådjur. Någon som vet vad detta kan vara?

En grymt kass bild eftersom han har svårt att sitta still^^

Midgårds
1

En av mina Degusar hade en vårta vid munnen förut och det visade sig att det bara var en vanlig virusvårta som senar försvan av sig själv men det kan vara värt att kolla med en veterinär. Och sen det du ser vid svansroten, är du säker på att det inte är smuts (bajs)? Ibland slir de skitiga när de har dragit svansen i smuts och de kan sedan torka och kli som en liten klump.

PoizonBite
0

Jag kan titta en extra gång, men klumpen vid svansen är på ovansidan.

MoaL
0

Går det att ta en bättre bild? :)

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

PoizonBite
0

Lite svårt då han har väldigt svårt att sitta still xp Men jag undersökte det en gång till, och som #1 sa så ser det faktiskt mer ut som en vårta än en "tumör". Jag tittade även över svansen en gång till och såg att kulan, eller utbucktningen, inte satt vid svansroten, utan på svansen.

PoizonBite
0

Jag försökte leta upp den igen, men den är nu borta! Det känns litegrann där den förut satt, så det måste ju ha varit en vårta!

hhejlollo
0

Min ena degu, Edwin, hade en finne vid munnen/hakan, ja va in till veterinär och han klämde den och sa att de inte va nån fara alls. Vet inte om de är de din har men de låter som de! Kolla med veterinären så är du säker på va de är:)

Kristallens Smådjursuppfödning & Omplacering

www.kristallens.wix.com/kristallens

Sajtvärd på degus.ifokus

PoizonBite
0

Lite försent att göra det nu eftersom den ramlade av (lite lustigt att den gjorde det nu eftersom han haft den i 3-4 månader och inget har hänt och nu när jag frågar om det här så ramlar den av xp)

hhejlollo
0

Oj va mysko! Skönt iaf!

Kristallens Smådjursuppfödning & Omplacering

www.kristallens.wix.com/kristallens

Sajtvärd på degus.ifokus

PoizonBite
0

Det enda som är lite oroväckande nu är svansen, det är precis som om svansen har tjocknat på ett ställe, det har inte varit så sedan födseln!

Midgårds
0

Kolla så han inte har skadat svansen och känn gärna om den känns varmare där den har tjocknat så det inte är någon inflammation men tycker helt klart att du borde höra av dig tid vet.