Degus iFokus

Degus

Etikett: beteende-hantering
Läst 1363 ggr
Heddsan
0

Sår på nosen:(

Hej! Den 29 augusti så skaffade jag mig 2 degu killar, Kiwi och Pepsi, de mådde bra och bet aldrig på galler, men nu gnager de nästan hela tiden på galler!:( Särskilt Kiwi, han gör det hela tiden, de båda har tappat jättemycket hår på nosen och jag vet inte vad jag ska göra!!:'''(

Har funderat på att skaffa en flying saucer, tror ni det hjälper?

Väldigt tacksam för hjälp!:) Ni kan få bilder senare på hur deras nosar ser ut.

Adrina
0

Hade gärna velat se en bild på deras bur. Har de tillräckligt med stimulering, andra grenar att gnaga på och en massa rolig inredning? Gallergnagade beror ofta på understimulering, degus är väldigt aktiva djur och behöver ständigt upptäcka och utforska nya saker för att inte bli uttråkade. Hur länge brukar dem få vara ute utanför buren om dagen?

Men ibland gnager degus fastän man satt in allt möjligt roligt till dem Obestämd Festis började göra det innan, jag satte en träplanka ca 10 cm för där hon alltid satt och gnagde och nu gnager hon istället på träplankan (som behövs bytas ut varje vecka, så mycket som hon gnager av) men hon slutade gallergnaga iaf Glad

Har dem ett hjul? En flying saucer och eller ett motionshjul är nästan alltid ett måste (tycker jag iallafall) till degus då dem är så aktiva.

Heddsan
0

Nej dem har inget hjul, men vi ska skaffa en flying saucer till dem, de får vara ute kanske 10-20 ibland 30 min. Ska (om jag har tid) åka till djur magazinet och köpa lite grejer, finns det nått som skulle vara nödvädigt?

Det var svårt att ta bild på buren, eftersom det är så mörkt, men jag kan ta kort och lägga ut imorn:)

Roxie
0

10-30min är på tok för lite aktivering. När jag släpper ut dem så har jag avgränsat halva rummet och har buren öppen så de kan hoppa ut och in som de vill.

Nu har inte jagt haft degus så länge och vet inte vad som sägs om flying saucer, men jag har ett sånt som alltid är ute på golvet. Mina degusar har aldrig rört den.. De springer bara i sitt hjul.

Jag hade också problem med gallergnag en period, men lyckades faktiskt få bort det genom mycket hjärngympa. Jag tränar dem varje dag med olika trix och låter dem alltid jobba för belöning, samt att jag har mycket stora tjocka grenar (äpple) i buren som de kan gnaga på.

// Sofia

Heddsan
0

Okej, men vi har tyvär inget äpple träd… vad för andra grenar kan man ha i? Vi har en gren just nu, men dem gnager inte på den alls. Kanske ska jag skaffa ett hjul istället då, eller skadar det ryggen?Vad för hjärngympa kan man ha?

Roxie
0

Hjulet bör vara 30cm i diameter, minst.

Ja du kan träna allt möjligt. Mina kan snurra runt, vacker tass, hoppa upp på föremål som jag pekar på, agility.. Allt möjligt :)

// Sofia

snailracern
0

Detta hjulet använder jag….de första överlevde inte länge. Men de insåg väl att de blev tråkigt att gnaga sönder de, så de andra har överlevt bra.

Undrar just hur många varv de snurrat :)

http://www.grizzlyzoo.se/hamster-ovrigt-Karlie/hamsterhjul-bogie-tra-29cm/

Adrina
2

#2 Tycker absolut du ska köpa ett hjul/en flying saucer till dem, då kommer iaf gnagandet minska. Men som sagt degus är ett väldigt socialt och aktivt djur och speciellt nyfiket. Tänkt dig att du satt inne i ett rum och skulle sitta där 24/7 (minus 10 minuter). Rummet har ett badkar, (sandbad), säng (bohåla) och lite annan basic inredning. Inga motionsmöjligheter alls.Vad finns det egentligen att hitta på på ett sånt litet utrymme? Det klart dem väljer att gnaga  på gallret om de inte finns något annat att göra.

Det behöver inte vara äpplegrenar, går lika bra med hassel, lönn, hagtorn. lind, och torkad furu. Gnagmöjligheter är också viktiga för degus eftersom deras tänder ständigt växer och kan lätt bli får långa. Vissa grenar är inte alls goda (och andra giftiga så välj bara de grenarna jag rabblade upp). Mina degus äälskar äpplegrenar mest av allt, när jag lägger in hasselgrenar blir dem inte rörda. Har du kan en granne eller vän som har stort äppleträd så kanske du kan få plocka några småkvistar och ge? Dem små kvistarna är mest uppskattat av mina, gärna med blad på.

Heddsan
0

Var och köpte en flying saucer, godis (med c-vitamin) och en leksak med en bjällra på. När vi har en tom toarulle så ska vi sätta i godis och tejpa för ändarna. Så då ska dom få lista ut hur de kan få tag i godisarna:) Finns det några mer lekar som dom kan göra?:)

Roxie
0

Använd inte tejp! Bättre att bara vika in kanterna.
Vad är det för leksak med bjällra?

Degusar älskar ju att klättra, så massa olika hyllplan, pinnar i buren m.m som de kan klättra på.

Som godis föredrar mina degusar torkade ärtor (såna platta). De kan man dela i små små bitar så de inte får i sig för mycket.

// Sofia

Heddsan
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Okej, den ser ut såhär: