Snart kommer degu hem!
Tjena! Jag kommer i Januari att förmodligen få degu bebisar hem. Har aldrig haft dom själv, men däremot jobbar jag med dom på en djurpark.
Men ändå så vill jag få lite tips! Om vad som helst, som man måste tänka på. Något extra viktigt? Vi håller redan på att bygga en riktigt stor bur. Vi ska ha två stycken degus. Förmodligen systrar.
Jag vet t.ex. att man inte ska röra vid deras svansar. Har redan hänt min kompis..
Men ja. Tar emot all information! :)
// Adam 
- Paraxona`s ~
Kolla gärna in Mus.ifokus! 
Så himla skoj! lycka till med dina små!
Lite basic info som du kanske redan vet.
Mat
Degus bör ha grönsaker varje dag, och en liten mängd pellets som inte ska innehålla spannmål, fröer, frukt eller annat fett/sockrigt. Man brukar använda 50% marsvinspellets och 50%chinchilla pellets eller ett specialanpassat för degus. Degu selective är en bra pellets som finns att köpa på de flesta djuraffärer och består av små ''rutor'' en ruta per dag per degus brukar vara lagom (men man får såklart anpassa efter individen).
De ska ha fri tillgång till vatten och hö. Degus får lätt diabetes och för att undvika detta ska man undvika fet och sockrig mat som te.x frukt m.m. Exempel på godis är ärtflarn och majsflarn, alltid populärt hos mina men ska alltid ses som godis!
Bur/inredning
Buren ska gärna vara fullproppad med olika gömställen och rolig inredning. Detta behöver inte vara dyrt. Åk till loppis/secondhand och inhandla te.x: brödkorgar i trä (olackade), krukor i olika storlekar man kan fylla med sand/jord eller ha uppochnervända eller vältna som gömställe, matskålar eller skålar av olika slag finns också gott om på loppisar. Pappkartonger/pappkassar är också roliga att ha i buren men framförallt ska det finnas klättermöjligheter och bra grenar att klättra på och gnaga på. Sandbada ska det alltid finnas tillgång till, använd chinchillasand/vulkansand och gör rent sanden med tesil varje dag så smutsas den inte ner lika snabbt.
Degus är väldigt sociala djur och aktiva. De vill alltid ha nya saker att utforska och älskar att komma ut och gosa/klättra i soffan m.m! Lycka till!! 
mvh http://johannafranssonfoto.blogg.se/
Medarbetare på Degus
#1 Vissa saker visste jag, men inte allt! Tack så mycket!
Åh ja. Det ska bli jätte kul. Egentligen så är det inte jag som ska ha dom utan min mamma. Jag bor på ett internat med mina möss och mamma är alltid ensam nu. Hon vill inte skaffa sig en hund för att hon tycker det är för sorgligt. (Vi har förlorat våran stackars hund förra året).
Men jag ringde mamma för några dagar sen och frågade ifall hon kommer vilja ha degus eftersom honan på djurparken är dräktig. :)
Hon hade inget emot och började bygga bur med pappa! :p
// Adam 
- Paraxona`s ~
Så roligt! 
Det är för övrigt ingen fara att bara röra vid deras svans, men man ska inte ta hårt i den eller lyfta dem i den eller något liknande. :)
Hjärnan står still just nu, så jag kan inte komma på något att tillägga till Adrinas inlägg, förutom att jag önskar er lycka till med de framtida småttingarna. :)
Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor
#3 Vi får dom i början av januari så vi har tid. :)) Tack så mycket!
// Adam 
- Paraxona`s ~